دین و سلامت، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۳۹-۴۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر برنامه‌های مذهبی مدون و مستمر بر سلامت معنوی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: معنویت یکی از ابعاد چهارگانه وجود انسان است. سلامت این بعد و اهمیت ارتقاء آن سبب شده تا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر برگزاری برنامه‌های مذهبی مدون و مستمر بر سلامت معنوی دانشجویان زن انجام شود. مواد و روش‌ها: این پژوهش به‌صورت مورد- شاهدی بود که در دانشگاه فرهنگیان بیت الهدی آمل روی 50 دانشجوی زن دانشگاه فرهنگیان (گروه مورد) و 52 دانشجوی مشغول به تحصیل در سایر دانشگاه‌های دولتی (گروه شاهد) انجام شد. ابزار سنجش سلامت معنوی دانشجویان، پرسشنامه سلامت معنوی Palotzian و Elison بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری در نرم‌افزار19 SPSS با استفاده از آزمون‌های آماری غیرپارامتریک مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین نمره معنویت دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه‌های مذهبی مدون و مستمر (گروه مورد) 85/14±41/101 و در دانشجویان گروه شاهد 51/15±39/93 بود (01/0P<). میانگین نمره ابعاد سلامت مذهبی و سلامت وجودی دانشجویان گروه مورد نیز، به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از دانشجویان گروه شاهد مشاهده گردید (01/0P<). اکثر دانشجویانی که سلامت معنوی بالا (120-100) داشتند، از گروه مورد بودند؛ درصورتی که، اکثر دانشجویان گروه شاهد از سطح سلامت معنوی متوسط (99-41) برخودار بودند. این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (01/0P<). استنتاج: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دانشجویان شرکت‌کننده در برنامه‌های مذهبی مدون از سطح سلامت معنوی بالاتری در بعد مذهبی و همچنین در بعد وجودی برخوردار بودند. به‌نظر می‌رسد اجرای برنامه‌های مدون مذهبی در دانشگاه منبع نیروبخشی برای سلامت معنوی دانشجویان بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه‌های مذهبی، دانشجویان، سلامت معنوی، معنویت

عنوان انگلیسی Effect of Continuous and Systematic Religious Programs on Spiritual Health among University Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Purpose: Spirituality is one of the four dimensions of human existence. Given the importance of spiritual health and it promotion, this study was conducted to investigate the effect of continuous and systematic religious programs on the spiritual health among the female university students. Materials and Methods: This case-control study was conducted on 50 female students studying at Beytol Hoda University of Amol, Iran (case group) and 52 students majoring at other state universities (control group). The data were collected using the spiritual health questionnaire developed by Ellison and Pulytzan. The data analysis was performed using the non-parametric tests through the SPSS 19 software. Results: According to the results, the mean scores of the spirituality in the students participating in the continuous and systematic religious programs were 101.41±14.85 and 93.39±15.51 in the case and control groups, respectively (P< 0.01). In addition, the mean score of the religious and existential health was significantly higher in the case group than that in the control group (P< 0.01). The majority of the students enjoying higher spiritual health (100-120) were in the case group, while the control group had medium spiritual health (41-99). The results demonstrated that this difference was statistically significant (P< 0.01). Conclusion: As the findings of the present study indicated, the students participating in the systemic religious programs had higher spiritual health in terms of both religious and existential dimensions. It seems that the religious programs held at the universities help the students to improve their spiritual health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Religious programs, Spiritual, Spiritual health, Student

نویسندگان مقاله روجا حیدرنژاد | roja heidarnezhad
ba in education, amol office of education, amol, iran
کارشناسی علوم تربیتی، اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، آمل، ایران

رقیه نظری | roghieh nazari
assistant professor, de-partment of nursing, school of nursing and midwifery, mazandaran university of medical sciences, sari, iran
استادیار، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)

راضیه ابراهیمیان | razie ebrahimian
ba in education, ramsar office of education, ramsar, iran
کارشناسی علوم تربیتی، اداره آموزش و پرورش شهرستان رامسر، رامسر، ایران


نشانی اینترنتی http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-598-22&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2602/article-2602-411389.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات