این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۳، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
تاثیر الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آی ای بر یادگیری و یادداری درس اپیدمیولوژی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله
تکنولوژیست های آموزشی با بهره گیری از یافته های روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی، روش های متنوع طراحی آموزشی را به وجود آورده و در فرایند آموزش به کار می گیرند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آی ای بر یادگیری و یادداری درس اپیدمیولوژی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. روش تحقیق روش آزمایشی بود جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در نیمسال دوم، واحد درس اپیدمیولوژی را اخذ کرده بودند.کل جامعه مورد نظر 98 نفر بودند که به طور تصادفی به سه کلاس 30 نفره برای انجام سه روش آموزشی(مریل، ا دی دی آ ای و سنتی) تقسیم شدند. آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با پایایی 83/0 و روایی آن که مورد تایید 5 نفر از متخصصان پزشکی پیشگیری اجتماعی قرار گرفت در پژوهش به کار برده شد. ابتدا پیش آزمون صورت گرفت و پس از ارایه آموزش با روشهای مختلف، پس آزمون به عمل آمد و نهایتا پس از 30 روز آزمون یادداری گرفته شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمونt) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل نتایج زیر بود: میزان یادگیری و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آ ای آموزش دیده بودند بیشتر از دانشجویان آموزش دیده با شیوه رایج کلاس درس بود. در هر سه روش آموزشی میزان یادداری با گذشت زمان کمتر می شود ولی این میزان در آموزش از طریق دو الگوی گروه آزمایشی کمتر از شیوه سنتی است. بین میزان یادگیری و یادداری با دو الگوی طراحی رابطه معنی داری حاصل نشد. تکنولوژیست های آموزشی با بهره گیری از یافته های روان شناسی یادگیری و روان شناسی تربیتی، روش های متنوع طراحی آموزشی را به وجود آورده و در فرایند آموزش به کار می گیرند. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آی ای بر یادگیری و یادداری درس اپیدمیولوژی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال تحصیلی 93-92 انجام شد. روش تحقیق روش آزمایشی بود جامعه آماری شامل کلیه دانشجویانی است که در نیمسال دوم، واحد درس اپیدمیولوژی را اخذ کرده بودند.کل جامعه مورد نظر 98 نفر بودند که به طور تصادفی به سه کلاس 30 نفره برای انجام سه روش آموزشی(مریل، ا دی دی آ ای و سنتی) تقسیم شدند. آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته با پایایی 83/0 و روایی آن که مورد تایید 5 نفر از متخصصان پزشکی پیشگیری اجتماعی قرار گرفت در پژوهش به کار برده شد. ابتدا پیش آزمون صورت گرفت و پس از ارایه آموزش با روشهای مختلف، پس آزمون به عمل آمد و نهایتا پس از 30 روز آزمون یادداری گرفته شد. دادهها با استفاده از آمار توصیفی(فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی(آزمونt) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت که شامل نتایج زیر بود: میزان یادگیری و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی مریل و ا دی دی آ ای آموزش دیده بودند بیشتر از دانشجویان آموزش دیده با شیوه رایج کلاس درس بود. در هر سه روش آموزشی میزان یادداری با گذشت زمان کمتر می شود ولی این میزان در آموزش از طریق دو الگوی گروه آزمایشی کمتر از شیوه سنتی است. بین میزان یادگیری و یادداری با دو الگوی طراحی رابطه معنی داری حاصل نشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The impact of Merrill instructional design model and ADDIE in learning and retention epidemiology of medical Science University of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
Instructional technologists by psychological findings of learning psychology and educational psychology have created various methods in instructional design and applied in training process. This study is aimed to evaluate the impact of Merrill instructional design model and ADDIE in learning and retention epidemiology of medical Science University of Tehran in academic year 2013-2014. The study method is experimental. The study population is all the students taking the course epidemiology in the second semester. The total population is 98 as divided randomly to three classes 30 people to do three instructional methods (Merrill, ADDIE and traditional). A researcher-built academic progress test with reliability 0.83 and validity approved by 5 Medical experts of social prevention is used in the study. At first, a pretest is performed and then post-test is performed. Finally after 30 days, retention test is performed. The data are analyzed by descriptive statistics (frequency, mean and standard deviation) and inference statistics (t-test) and the results of study were as follows: The learning and retention of the studies receiving Merrill and ADDIE instructional design models were more than the students trained by common classroom method. In three instructional methods, retention was reduced over time but this amount in instruction via two experiment group models is less than traditional method. There was no significant difference between learning and retention with two design models.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
جعفر احمدی گل |
حسن رستگارپور |
h-rast1@yahoo.com
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-83-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-410399.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش و پرورش تطبیقی
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات