این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
پژوهش های تربیتی
، جلد ۳، شماره ۳۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اثربخشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانشآموزان
چکیده فارسی مقاله
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان اسلام آبادغرب انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی در سال تحصیلی 94-93 بود. برای این منظور 80 نفر از دانشآموزان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (40 نفر) و گواه (40 نفر) قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها ابتدا از پرسشنامه حل مسأله لانگ و کسیدی (1996) و آزمون قضاوت اخلاقی (MJT) استفاده شد. سپس برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان در طی 12 جلسه برای گروه آزمایش اجرا گردید. در پایان دوره پرسشنامههای مذکور مجددأ توسط هر دو گروه تکمیل شد. مقایسه میانگین نمرههای توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در گروه آزمایش و گواه با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و تفاوت معناداری را نشان داد (001/0 >p )، به عبارتی اجرای برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر افزایش توانایی حل مسأله و رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان تأثیر مثبتی داشته است. همچنین، تأثیر آموزش فلسفه به کودکان بر افزایش حل مسأله و قضاوت اخلاقی بر حسب جنسیت معنادار نبود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Effecasy of Philosophy for Children Program (P4C) on the problem solving abilities and Moral Judgment of students
چکیده انگلیسی مقاله
This study examined the effects of Philosophy for Children Program (P4C) on the problem solving abilities and Moral Judgment of nurturance in third Grade Primary Students of Eslam Abade gharb. The Population of this research was all the students of girls in the third Grade in 2014- 2015 academic year. The research method a pre-test post-test design with control group was used. To this end, we chose 80 students to random cluster sampling in two groups experimental (n = 40) and control (n = 40) through randomized placement technique. for data gathering in this research the Long & Cassidy Problem-Solving Questionnaire (1996) and and Moral Judgment Test (MJT) was used. After this, the Philosophy for Children Program was performed in 12 sessions for the experimental group. At the end of this intervention, post-tests was performed on participates of both groups. The results of analysis of covariance showed that the diference between the means of the two grups was significant (001/0 >p), In other words of teaching philosophy to children to enhance students' problem solving ability and and Moral Judgment had a positive effect. Also, the effect of the increase in problem-solving and Moral Judgment teaching philosophy to children by gender was not significant.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سهیلا جلیلیان | soheila jalilian
09185724430
jaliliansoheila@gmail.com
احسان عظیم پور | ehsan azimpoor
tabriz university
ehsan azimpoor1366@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تبریز (Tabriz university)
فریبا جلیلیان | fariba jalilian
boali sina university of hamedan
دانشگاه بوعلی همدان
نشانی اینترنتی
http://erj.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-928-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1366/article-1366-410397.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
فلسفه تعلیم و تربیت
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات