این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۳۴

عنوان فارسی بررسی موانع تحصیل دختران روستایی (پژوهشی کیفی)
چکیده فارسی مقاله بررسی موانع تحصیل دختران روستایی (پژوهشی کیفی) دکتر زهرا فرضی‌زاده* دکتر مهدی طالب** دکتر محمود متوسلی*** چکیده آموزش به منزلۀ اقدامی مهم در فرآیند توانمندسازی، حق طبیعی انسانها به شمار می‌رود و نقشی مهم در تعالی آنها دارد. یکی از مسائل مشهود در برخی نواحی روستایی کشور، عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی در سالهای نخست تحصیل است. هدف پژوهش حاضر، بررسی موانع تحصیل دختران روستایی در روستای چکوچه‌پشت و نواحی کوهستانی گَن‌گَله‌واه و دوران در شهرستان رضوانشهر است که با روش تحقیق کیفی انجام شده است. برای گردآوری داده‌ها از مشاهده و مصاحبه‌های نیمه‌سازمان‌یافته و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل موضوعی استفاده شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، مجموعه‌ای از عوامل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در تصمیم‌گیری برای تحصیل دختران روستایی مؤثر است. این عوامل عبارت‌اند از: عدم باور والدین به ضرورت تحصیل یا ادامه تحصیل دختران، تأکید بر ازدواج زودهنگام دختران، گسترش شایعات مردم به سبب خروج دختران از منزل و تبعیض میان فرزند دختر و پسر که همگی در نهادهای غیررسمی اجتماع محلی ریشه دارند. باورها نقشی بسیار مهم در عدم تحصیل یا ترک تحصیل دختران روستایی دارند و استعدادهای نهفته در وجود افراد، به دلیل فقدان محیطی مناسب، امکان بروز ندارند. عدم تناسب آموزشهای ارائه‌شده در مدارس با ظرفیتها و استعدادهای وجودی افراد و تناسب کم مطالب آموزشی با نیازهای آنها در زندگی روزمره عوامل مهم دیگری هستند که بی‌علاقگی به تحصیل، تقویت باور به عدم سودمندی آن و تثبیت هنجارهای ممانعت‌کننده از تحصیل را موجب می‌شوند. امنیت کم جاده‌ها، دوری از امکانات آموزشی و وضعیت مالی ضعیف نیز از دیگر عوامل محدودکننده در این زمینه‌اند. کلیدواژگان: آموزش، توانمندی، دختران روستایی، زندگی خوب، نهادهای رسمی و غیررسمی ــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 23/8/94 تاریخ پذیرش: 6/6/95 * استادیار گروه برنامه‌ریزی اجتماعی دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) Farzizade@ut.ac.ir ** استاد گروه جامعه‌شناسی توسعه روستایی دانشگاه تهران Taleb@ut.ac.ir *** استاد گروه اقتصاد اجتماعی و نهادی دانشگاه تهران Motvasel@ut.ac.ir
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Qualitative Study of the Academic Hurdles Faced by Girls in Rurals Regions
چکیده انگلیسی مقاله A Qualitative Study of the Academic Hurdles Faced by Girls in Rurals Regions Z. Farzizaadeh, Ph.D. M. Taaleb, Ph.D. M. Motavaseli, Ph.D. Education as an important step in the process of empowerment, is considered as a natural human right and as such plays an important role in human development. One of the obvious problems in the countryside is the girls either do not attend school or drop out of school in early years. To explore the hurdles faced by girls in some villages of Rezvaanshahr, a number of people were interviewed and situations observed. Data analyses revealed a set of socio-cultural and economic factors forcing girls out of schools. Among these, parental disbelief in girls schooling, emphasis on early marriage, people’s gossips, and discriminating against girls in favor of boys, are all rooted within the local social fabric fed by traditional beliefs. The incompatibility of the curricula with the abilities and interests of the learners is also among factors that breed disinterest in schooling, while the distance between schools and homes, the insecurity of the roads, and low economic status of the villagers further exacerbate the problem. Keywords: education, empowerment, rural girls, good life, formal and informal institutions
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا فرضی زاده |


مهدی طالب |


محمود متوسلی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-94&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات