|
توسعه آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۲۵، صفحات ۳۵-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
دیدگاه پزشکان عمومی شهر قزوین از اثربخشی برنامههای آموزش مداوم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: آموزش مداوم طی سالهای اخیر با چالشهایی مواجه بوده است. بیشتر مطالعات، اثربخشی برنامههای برگزارشده را متوسط ارزیابی نمودهاند؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و پیشینه تحقیقات به آسیبشناسی آموزش مداوم کنونی به روش کیفی از دیدگاه پزشکان عمومی پرداخته شد. روش بررسی: این پژوهش در سال 1394 با رویکرد کیفی، در میان جامعهی پژوهش پزشکان عمومی قزوین با نمونهگیری مبتنی بر هدف تا اشباع دادهها و روش جمعآوری اطلاعات با بحث گروهی متمرکز انجام شد. تمامی گفتگوها ضبط شدند. تجزیه و تحلیل دادهها به روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شد. یافتهها: 23 نفر در سه بحث گروهی متمرکز شرکت داشتند. تحلیل دادهها، منجر به استخراج 6 درونمایه، 22 طبقه، 51 زیر طبقه، و 67 راهحل پیشنهادی گردید. درونمایه شرکتکنندگان (2 طبقه)، مدرسین (3 طبقه)، سیاستگذاری (5 طبقه)، طراحی (4 طبقه)، موضوع (3 طبقه) و محتوا (2 طبقه) نمایان شدند. در طبقه شرکتکنندگان: مشکلات پایهای یادگیری و انگیزه پایین پزشکان؛ در طبقه مدرسین: نداشتن بیان خوب، ناآشنایی با مشکلات پزشکان، فراموششدن هدف؛ در سیاستگذاری: دخیل نبودن نظرات پزشکان، انگیزه پایین دانشگاهها در برگزاری باکیفیت برنامهها، زیرساخت نامناسب آموزشها، زمان نامناسب برگزاری، جدایی دفتر آموزش مداوم از پزشکان، عدم توجه به نتایج ارزشیابیها و عدم اطلاع مدرسین از نتایج آنها؛ در طراحی: عدم استفاده از فناوری مناسب، همسطح نبودن گروه هدف و کسلکننده بودن؛ در موضوع: متناسب نبودن موضوعات با نیازها، عدم تمرکز روی موضوع برنامه، متنوع نبودن موضوعات؛ در محتوا: عدم تعیین اولویتها در تولید محتوا، کاربردی و بهروز نبودن محتوای برنامهها، بومی و ملموس نبودن محتوا و عدم هماهنگی بین مدرسین در ارایه محتوا بود. نتیجهگیری: تمامی مراحل آموزش مداوم از نیازسنجی تا ارزشیابی برنامهها نیاز به بازنگری و مداخله دارد. توجه به افزایش توانمندیهای مدرسین، تطابق اهداف آموزش با نیازهای پزشکان، بازنگری روشهای آموزشی مورداستفاده، ارایهی بازخورد ساختارمند به برگزارکنندگان و مدرسین ضروری است. همچنین بهکارگیری شاخصهای واقعیتر جهت ارزشیابی برنامهها همچون بهبود عملکرد بالینی پزشکان باید مدنظر قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اثربخشی، آموزش مداوم، پزشکان عمومی، پژوهش کیفی. |
|
عنوان انگلیسی |
The viewpoint of Qazvin city s General Physicians on the Effectiveness of steady Educational Programs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: In the recent years, the steady education has confronted with some challenges. Most of the studies estimate that the effectiveness of these programs is moderate; therefore, due to the importance and background of these researches, we assessed the current steady education in a qualitative way via the perspective of general practitioners (GPs). Materials and Methods: This research with a qualitative approach was done among the Qazvin city s GPs in 2015. The inductive content analysis was done for 3 focus groupS of discussions (FGD). IN in order to gather the data, a purposive sampling method until data saturation was used. All interviews were recorded,too. Results: 23 General physicians participated in our study.The Data analysis led to the extraction of 6 main categories, 22 subcategories, 51 sub-codes, and, 67 suggested solutions. The main categories of participants included (2 subcategories), teachers (3 subcategories), policy (5 subcategories), designing (4 subcategories), subject (3 subcategories) and the content (2 subcategories).The main problems which were detected among the categories are as follows: participants : basic learning problems and low motivation of GPs; teachers: low level of statement , being unfamiliar with difficulties which GPs face with and not having a certain goal; policy: exclusion of GPs ideas, low motivation of universities in holding programs with high quality, inadequate infrastructure in training ,the inappropriate time of holding programs ,paying no attention to evaluation results and also the results that the teachers were not informed of them.; design: lack of appropriate technology, lack of target group level, boring and inappropriate form of holding; subject: mismatching the issues with needs for general physicians, lack of focus neither on the subject of the application, nor on a variety of topics; content: not practical and not updated program content and lack of coordination between the teachers in the delivery of the content. Conclusion: The entire process of the steady education from needs assessment until the program requires a necessary revision and intervention. Increasing capabilities of teachers, concordance of teaching objectives with medical needs, teaching methods revision, providing structured feedback to the organizers and teachers seems to be very essential. Moreover, the use of more realistic Indicators for evaluation of the program, such as improving clinical performance must be considered, too. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سید هادی حکاک | s h hakak school of health, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran. قزوین دانشگاه علوم پزشکی قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
عباس علامی | a allami dept.of infectious diseases, school of medicine, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran. قزوین بیمارستان بوعلی سینا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
فریبا درخشان | f derakhshan shahid beheshti university of medical sciences, tehran, iran. دفتر توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران. سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
مهناز عباسی | m abbasi metabolic disease research center, qazvin university of medical sciences, qazvin, iran. قزوین دانشگاه علوم پزشکی قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی قزوین (Qazvin university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://zums.ac.ir/edujournal/browse.php?a_code=A-12-24-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/263/article-263-408975.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|