|
مطالعات تفسیری، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۱۴۱-۱۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
راهبرد تربیتی آزمایش الهی در آیات قرآن |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف مقاله حاضر بررسی فلسفه وجودی آزمایش الهی و نقش آن بهعنوان یک راهبرد تربیتی در آیات قرآن است. برای تحقق هدف، باید انسانشناختی، هستیشناختی و رابطه مفهومی آنها در آیات قرآن بررسی شود تا بر اساس تحلیل محتوا و استنتاج به تعریف تربیت و اصول آن دست یافت و از ملاکها و معیارهای رسیدن به این هدف به عنوان راهبرد تربیتی استفاده کرد. بر اساس این تحلیل رابطه انسان و خداوند رابطه ربوبی است، خداوند انسان را آفریده و هدفی را برای او تعیین نموده است که از طریق رابطه ربوبی انجام میپذیرد؛ یعنی بر اساس شناختی که از ربوبیت خدا و مربوبیت انسان حاصل میگردد که همان تربیت، بایدها و نبایدهایی است که در قالب تکلیف و هدایت تشریعی قرار میگیرد و بر اساس این تکلیف و هدایت، استعدادهای نهفته انسان به فعلیت میرسد و قابلیت ثواب و عقاب پیدا میکند. آزمایش الهی سنتی حتمی، قطعی، همگانی و دارای مراتب است و استعدادهای نهفته و بالقوه، معیار لیاقت و شایستگی نیستند بلکه باید بر اساس آزمایش الهی به فعلیت برسند. با این توصیف هدف و فلسفه آزمایش الهی رساندن انسان به قرب الهی؛ یعنی مربوبیت و عبودیت عبد بر اساس راهبرد تربیتی است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Educational Strategies of God’s Trial in Quran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This paper aims at investigating the existential philosophy of God’s trial and its role as an educational strategy in the verses of the Quran. To achieve our goal, anthropology and ontology as well as their conceptual relation must be studied in Quran to realize the definition of education and its principles based on content analysis and deduction; and consequently, to apply the criteria of achieving this goal as educational strategies. In accordance with this analysis, human and God have been related to each other by a divine relationship. God has created human and determined a goal for him to be fulfilled through this divine relationship, i.e. based on the knowledge he acquired from God’s divinity and his servitude which is the same as education, and dos and don’ts falling under the category of legislative duty and guidance. Based on this duty and guidance, human’s hidden talents will be actualized and they will be rewarded or punished accordingly. The God’s trial is a certain, definite and universal tradition having degrees. The hidden and potential talents are not the criteria for qualification and competency but these talents must be actualized by the God’s trial. By this description, the aim and philosophy of the God’s trial is bringing human to the esteem of God i.e. human servitude and slavery based on educational strategy |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حمیدرضا حاجی بابایی | tehran university داشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://tafsir.maaref.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-31&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1138/article-1138-406049.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|