این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۴۹، شماره ۱، صفحات ۲۰-۲۵

عنوان فارسی مطالعه عددی و تجربی اثر نفوذپذیری پارچه بر پسای یک چتر فرود
چکیده فارسی مقاله معیار اصلی طراحی چتر مقدار نیروی پسا تولیدی است. از فرضیات متداول در مدل‌سازی چترها ساده‌سازی هندسی چتر پرباد شده و فرض نفوذناپذیری برای کانوپی چتر است. در این پژوهش تأثیر این فرض در کاهش صحت مدل‌سازی عددی بررسی شد و با اعمال ضرایب معادله اصلاح ‌شده دارسی از نتایج آزمایش انجام گرفته بر روی پارچه کانوپی، شبیه‌سازی عددی یک نمونه کانوپی ساده‌سازی شده انجام شد. با در نظر گرفتن نفوذپذیری و اثرات آن بر حوزه جریان، صحت شبیه‌سازی عددی بالاتر رفت. در نظر گرفتن فرض نفوذپذیری موجب کاهش 24 درصدی ضریب پسا نسبت به کانوپی نفوذناپذیر شد.با آزمایش یک کانوپی نیم‌کروی نفوذپذیر و نفوذناپذیر درون تونل باد سرعت‌پایین، پسای تجربی چتر اندازه‌گیری شد. با استخراج هندسه کانوپی پرباد شده از آزمایش تونل‌باد، مدل‌سازی عددی با در نظر گرفتن نفوذپذیری کانوپی انجام گرفت و نتایج با آزمایش تجربی صحت سنجی شده است.در مقایسه نتایج مدل‌سازی کانوپی نفوذناپذیر و نفوذپذیر، مقدار نیروی پسا، تفاوت توزیع فشار و خطوط جریان پیرامون کانوپی‌ها بیانگر میزان اهمیت در نظر گرفتن نفوذپذیری در شبیه‌سازی عددی کانوپی چتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چتر، پسا، شبیه‌سازی عددی، تونل باد، نفوذپذیری،

عنوان انگلیسی Experimental and numerical investigation of fabric permeability on drag of conventional parachute
چکیده انگلیسی مقاله Drag is the principle criteria for parachute design. One of prevalent assumption in simulation of parachutes is simplifying the inflated parachutes by assuming that parachute's canopy is impermeable. In this research, the impact of this assumption in reducing the numerical simulation's accuracy was verified. Via applying the coefficients of Darcy's modified equation, resulted from the experiments carried out on canopy's fabric, the numerical simulation of a simplified canopy was performed. Regarding permeability and its effects on flow regime, accuracy in simulation increased and drag coefficient sank to 24% reduction in comparison with impermeable canopy.In experimental test on both permeable and impermeable semi-spherical canopies in low-speed wind tunnel, drags in both cases were measured. Considering the geometry of inflated canopy in the wind tunnel test, numerical simulation was accomplished while regarding the canopy's permeability and results were compared to experimental test.Comparison of the results of permeable and impermeable canopies including drag, pressure profiles and flow lines indicates the significance of observing permeability in parachute's numerical simulation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ایمان لاریبی |
کارشناس پژوهشی

فایزه راثی مرزآبادی | rasi marzabadi
استادیار-پژوهشگاه هوا فضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
سازمان اصلی تایید شده: وزارت علوم تحقیقات و فناوری (Ministry of science research and technology)

فخری اعتمادی |
کارشناس پژوهشی


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات