این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
علوم و فناوری کامپوزیت
، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۸۳-۹۰
عنوان فارسی
تعیین پارامترهای مدل ناحیه چسبناک در مود اول تیر دولبه یکسرگیردار کامپوزیتی با استفاده از روش معکوس
چکیده فارسی مقاله
در این تحقیق، رشد تورق در مود اول چندلایههای کامپوزیتی پلیمری تکجهته با پلزنی الیاف مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور، مدلسازی المان محدود رشد تورق در تیر دولبه یکسر گیردار با استفاده از مدل ناحیه چسبناک بر پایه مدلهای کشش- جدایش صورت گرفته است. در نمونههای DCB، نرخ رهایی انرژی کرنشی با افزایش طول تورق در حین رشد ترک افزایش مییابد و همین خود موجب میگردد تا مدلهای ساده کشش- جدایش مانند دوخطی توانایی پیشبینی دقیق بار- جابهجایی این نمونهها را نداشته باشند. به منظور رفع این نقیصه، مدلهای کشش- جدایش چندخطی معرفی میگردند. در این تحقیق با استفاده از کمینه نمودن اختلاف نمودار بار- جابهجایی حاصل از المان محدود و آزمایشگاهی نمونه DCB ، پارامترهای مدل ناحیه چسبناک با استفاده از الگوریتم ژنتیک بهینه سازی میگردند. نتایج عددی حاصل از مدلسازی المان محدود با استفاده از مدل ناحیه چسبناک چندخطی ارائه شده در تحقیق حاضر، با نتایج آزمایشگاهی محققین دیگر مقایسه شده است. نتایج عددی نشان میدهند، مدل ناحیه چسبناک چهار خطی ارائه شده، حداکثر تنش پلزنی مستخرج از دادههای آزمایشگاهی و همچنین رفتار تورقی نمونه تیر دولبه یکسر گیردار را به خوبی پیشبینی مینماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Determination of cohesive zone parameters in mode I delamination growth of a double cantilever beam specimen using inverse method
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, delamination growth in mode I loading of unidirectional laminated composites with R-curve effect was investigated. To this end, a finite element simulation of delamination growth in double cantilever beam (DCB) performed using the cohesive zone model (CZM) based on traction-separation laws. By increasing the delamination length in DCB specimens, the strain energy release rate increases and for this reason the simple traction-separation law such as bilinear are not capable to predict the load-displacement curve of this specimens accurately. To solve this shortcoming, cohesive zone models with multi-linear traction-separation laws were proposed to predict delamination behavior of the DCB specimens numerically. Afterwards, by minimizing the difference between experimental and numerical load-displacement curves using optimization method based on genetic algorithm, cohesive zone parameters are characterized. A comparison of the results obtained by cohesive laws with experimental data show that four-linear cohesive law can predict the maximum bridging stress as well as the experimental load-displacement curve accurately.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود مهرداد شکریه | mahmood m
استاد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
صادق دمیرجی لو | دمیرجی لو
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
مظاهر سلامت طلب |
دانشجوی دکترا، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علم و صنعت ایران (Iran university of science and technology)
نشانی اینترنتی
http://jstc.iust.ac.ir/article_22915_9c628608e51922459862087b91c95c07.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/978/article-978-403323.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات