|
علوم و فناوری کامپوزیت، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۴۷-۵۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بکارگیری تئوری مکانیک شکست برای پیش بینی عمر خستگی ورقهای چندلایه متعامد |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله از تئوری مکانیک شکست برای پیشبینی عمر خستگی ورقهای چندلایه متعامد پایه پلیمری تحت بارگذاری متناوب استفاده شده است. در این رویکرد ابتدا سهم تنش در هر کدام از لایهها با استفاده از تئوری کلاسیک تعیین میشود و سپس با بکارگیری تئوری جنبشی شکست مقادیر پارامترهای خرابی در اجزای هر لایه یعنی الیاف و ماتریس آن به صورت جداگانه محاسبه میگردد. با انجام این روند و بکارگیری مدل خرابی پیشرونده خواص الیاف و ماتریس کاهش یافته و به تبع آن خواص لایهها تغییر مییابند. این امر سبب تغییر در سهم تنش هر لایه و متعاقبا تنشهای فایبر و ماتریس میگردد. به این ترتیب عمر چندلایه عمری خواهد بود که مقدار پارامتر خرابی الیاف یا ماتریس در تمام لایهها به مقدار بحرانی 1 برسد. در این رویکرد به منظور تعیین پارامترهای مادی موجود در رابطه تئوری جنبشی شکست برای ماده الیاف و ماتریس از نتایج تستهای آزمایشگاهی بر روی لایههای تکجهته با زوایای 0 و 90 درجه استفاده میشود. ویژگی اصلی مدل ارائه شده کاهش چشمگیر میزان تستهای آزمایشگاهی موردنیاز نسبت به روشهای متداول است. به منظور اعتبارسنجی مدل حاضر، نتایج خستگی به دست آمده با نتایج آزمایشگاهی موجود برای ورقهای تکلایه با زوایای مختلف و چندلایه متعامد مقایسه شده که تطابق بسیار خوبی بین نتایج مشاهده شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خستگی، ورق چندلایه متعامد، تئوری جنبشی شکست، خرابی پیشرونده، |
|
عنوان انگلیسی |
Fatigue life prediction of cross-ply laminated composite plates using the kinetic theory of fracture |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
In this paper the kinetic theory of fracture is employed to predict fatigue life of composite cross-ply laminates. To this end, carrying stress in each layer is determined based on classical plate theory. Then using the rate dependent kinetic theory of fracture, damage index for constituents of each layer, matrix and fiber, are determined separately. According to these values, mechanical degradation model are applied separately for fiber and matrix material properties and the overall property of each layer will be updated. In this way carrying stress in each layer and consequently in fiber and matrix will be changed and fatigue failure is take place when value of fiber or matrix damage index in all layers of cross-ply laminated composite rises to the critical value. In this approach material parameters in fiber and matrix kinetic theory of fracture equations will be determined using experimental fatigue data for the longitudinal (θ= 0°) and transverse (θ= 90°) unidirectional, respectively. The huge advantage of this micromechanical model is reduction in amount of experimental test. Results from presented model show good agreement with experimental result presented by other researchers on cross-ply laminated composite plates. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
حسین توزنده جانی | دانشجوی دکترا،مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
زهرا سلطانی | دانشجوی دکترا، مهندسی هوافضا، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
سیدعلی حسینی کردخیلی | seyed ali hosseini kordkheyli دانشیار، دانشکده مهندسی، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه صنعتی شریف (Sharif university of technology)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jstc.iust.ac.ir/article_22907_736196ba4b660a03cf53f2c5515a7809.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/978/article-978-403319.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|