روانشناسی تحولی، جلد ۱۳، شماره ۵۱، صفحات ۳۰۹-۳۱۹

عنوان فارسی رابطه نشانه‌های فزون‌کنشی و ابعاد هویت: نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش شناخت اثر فزون‌کنشی از طریق ذهن­آگاهی بر ابعاد هویت در بزرگسالان بود. بر مبنای یک طرح همبستگی 326 دانشجوی (173 زن، 153 مرد) دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب در سال تحصیلی 94-93 با روش نمونه‌برداری طبقه‌ای و بر اساس نسبت دانشجویان زن و مرد هر دانشکده به‌کل دانشجویان انتخاب شدند و مقیاس درجه‌بندی اختلال فزون‌کنشی بزرگسالان فرم خودگزارش‌دهی و کوتاه کانرز (CAARS-S:S؛ کانرز، ارهارد و اسپارو، 1999)، مقیاس ذهن‌آگاهی توجه و هشیاری (MAAS؛ براون و رایان، 2003) و پرسشنامه ابعاد هویت (AIQ-IV؛ چیک، اسمیت و تراپ، 2002) را تکمیل کردند. نتایج نشان داد همبستگی بین فزون‌کنشی، ذهن‌آگاهی و ابعاد هویت مثبت و معنادار است. نتایج تحلیل مسیر نشان‌دهنده تأثیر فزون‌کنشی بر ابعاد هویت از طریق ذهن‌آگاهی بود. روابط بین متغیرهای پژوهش حاضر به‌تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فزون‌کنشی، ذهن‌آگاهی، ابعاد هویت، دانشجویان،

عنوان انگلیسی Relation between Symptoms of Hyperactivity and Aspects of Identity: Mediating Role of Mindfulness
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to examine the effects of attention deficit hyperactivity disorder on aspects of identity through mindfulness among adults. The study design was correlational. The sample consisted of 326 students (173 females, 153 males) of Islamic Azad University- South Tehran Branch in 2014/2015 academic year. The sample was selected by stratified sampling and based on the ratio of male and female students per college to total students. The participants completed the Conner’s Adult Attention Deficit Hyperactivity Disorder Rating Scale - Self report & Short Form (CAARS-S:S; Conners, Erhardt & Sparrow, 1999), the Mindful Attention Awareness Scale (MAAS; Brown & Ryan, 2003) and the Aspects of Identity (AIQ-IV; Cheek, Smith & Tropp, 2002). The results indicated that the relationships among attention deficit hyperactivity disorder, aspects of identity, and mindfulness were significant and positive. The results of path analysis indicated that the attention deficit hyperactivity disorder related to aspects of identity through mindfulness. Relationships between variables were discussed in detail. .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ADHD, Mindfulness, Aspects of Identity, Students

نویسندگان مقاله مهران آزادی |
دانشجوی دکتری

فاطمه ذبیح اله زاده | zabih allah zadeh
دانشجوی کارشناسی ارشد روان‎شناسی بالینی


نشانی اینترنتی http://jip.azad.ac.ir/article_531349_fc308f3d709e623ce76a5e21b2dcd6b6.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/854/article-854-403073.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات