|
دین و سلامت، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۳۴-۴۷
|
|
|
عنوان فارسی |
شاخص های مدرس معنویت گرا در آموزش علوم پزشکی با تاکید بر آموزه های وحیانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
آموزش، همواره به عنوان مهمترین روش انتقال دانش و مهارت به فراگیران مورد توجه دانشمندان بوده است. گسترش کمی و کیفی دانش به خصوص در قرون اخیر، اهمیت مساله آموزش را دوچندان کرده است. معنویت گرایی می تواند باعث افزایش اثربخشی، سهولت در فرآیند یاددهی- یادگیری، و امنیت روانی در دانشجویان شود. هدف این مطالعه بررسی مهمترین شاخصهای معنویت گرایی مدرس در فرآیند آموزش پزشکی، با رویکرد وحیانی است. این پژوهش از نوع مطالعه مروری بوده و از روش تحلیلی و مفهومی استفاده شده است. بر اساس هدف تحقیق، اطلاعات لازم از منابع تفسیری جمع آوری و در ادامه بر اساس کلید واژههایی چون: آموزش پزشکی، معنویت، قرآن جست و جو در بانکهای اطلاعاتی از قبیل Noormags, Sid, Magiran صورت گرفت. سپس اطلاعات به دست آمده دسته بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با بررسی آموزههای قرآن و حدیث معلوم شد که نگاه توحیدی به جهان و انسان از مهمترین مبانی معنویت گرایی هستند. برخی از شاخصهای معنوی در یک مدرس علوم پزشکی، عبارتند از: برخورداری از قلب سلیم، نگاه معنوی به علم، تکلیف گرایی، احساس مسئولیت، اخلاص در آموزش، تواضع در برابر خدا و خلق، پاکی در گفتار، امانت داری، جهاد مستمر علمی، به روز بودن، احترام به مقررات آموزشی و اخلاق حرفهای. مدرس معنویت گرا، نگاه ویژهای به علم، آموزش، دانشجو، حرفه استادی و علوم پزشکی دارد. وی آراسته به مجموعهای از مهمترین شاخصهای معنوی- قرآنی پیش گفته است، و تمام رفتارهای خود را در فضای آموزشی بر محور توحید، شریعت و اخلاق حرفهای رقم می زند. و با این سرمایه معنوی- قرآنی می کوشد نقش خود را در عرصه آموزش و تربیت دانشجویان، بهتر و موثرتر به انجام برساند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، علوم پزشکی، معنویت، قرآن، مدرس، شاخصها |
|
عنوان انگلیسی |
Study of instructors' spiritual factors in medical science education by emphasizing on revealed teachings |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The education has been attention by scientists as the most important method to transfer the knowledge and skills to students. Quantitative and qualitative development in science, spatially in last centuries, has increased its importance. The spirituality can increase the affectivity, convenience in the process of education, psychological safety in students. The purpose of this article is to Study on theinstructor's spiritual factors in medical science education by emphasizing on revealed teachings. This is a review article by the analytic method. In the way of the purpose, the necessary information has collected by study on Holy Qurân, the interpretational references and Hadith books. We searched in some data base as Sid, Noormags and magiran, on the base of some keywords like: medical science education, spirituality and Qurân. Then this information has documented and analyzed. It became clear that the Monotheistic view to world and human are the most important spiritual base, by study on Qurân and Hadith. Some instructor's spiritual factors in medical science education are: possessing the good heart, spiritual view to science, attention to divine laws, the responsibility, absolute sincerity in education, humility in front of God and people, continued scientific try, to be update, considering to the educational laws and professional ethics. The spiritual instructor has an especially attitude to science, education, students and medical science. He has the collection of Quran- spiritual factors that mentioned above, and arranged all of his behaviors according to Monotheistic view, Divine law and professional ethics. He tries to play his roles in the realm of education and training, better and more effective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی اصغر زکوی | ali asghar دانشکده پزشکی
رحمت الله مرزبند | دانشکده پزشکی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-309-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2602/article-2602-400391.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش پزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|