مجله پزشکی ارومیه، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۸۳-۹۰

عنوان فارسی اثر بخشی بازی درمانی عروسکی بر پرخاشگری کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/نارسایی توجه
چکیده فارسی مقاله پیش‌زمینه و هدف: با توجه به شیوع نسبتاً بالای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه و همراهی این اختلال با علائم پرخاشگری به‌کارگیری مداخلاتی جهت کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در این افراد با اهمیت به نظر می‌رسد بنابراین هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی‌درمانی عروسکی بر کاهش پرخاشگری کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی/نارسایی توجه می‌باشد. مواد و روش کار: مطالعه حاضر شبه‌آزمایشی و با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان سن 8 تا 12 سال مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی شهر کرمانشاه بود که بر اساس شرایط ورود به پژوهش تعداد 24 نفر به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس از میان مراجعه‌کنندگان به کلینیک‌های روان‌درمانی انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. برنامه مداخله‌ای بازی‌درمانی عروسکی بر روی گروه آزمایش به مدت 10 جلسه اعمال شد درحالی‌که گروه کنترل چنین آموزشی را دریافت نکردند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری رابطه‌ای و آشکار کودکان دبستانی فرنچ و همکاران (2002) بود. از تحلیل واریانس و آزمون تی مستقل جهت تجزیه‌وتحلیل یافته‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات گروه آزمایش در مرحله پس‌آزمون نسبت به گروه کنترل در مقیاس‌های پرخاشگری کل (23/3-=t، 004/0 P<) پرخاشگری رابطه‌ای (28/2-=t، 04/0 P<) و پرخاشگری واکنشی (1/7-=t، 001/0 P<) کاهش یافتند اما در مقیاس پرخاشگری جسمانی تفاوتی (6/0=t، 55/0 P<) در دو گروه مشاهده نشد. بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج این پژوهش بازی‌درمانی عروسکی می‌تواند از طریق اثرگذاری بر عملکردهای اجرایی و تنظیم هیجان منجر به کاهش رفتارهای پرخاشگرانه در کودکان شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی درمانی عروسکی، پرخاشگری ، بیش‌فعالی، نارسایی توجه

عنوان انگلیسی Effect of Puppet Play therapy on Aggression of Children with ADHD
چکیده انگلیسی مقاله Background & Aims: Regarding the high prevalence of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and comorbidity with aggression symptoms, it is significant to apply an intervention to reduce the symtomps. It was aimed to investigate the efficacy of puppet play therapy on aggression of children with attention deficit hyperactivity disorder. Materials and Methods: This quasi-experimental study had a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all children aged 8 to 12 years with ADHD in Kermanshah city. Then, 24 children were selected as the sample group by inaviable sampling and were divided into experimental and control group. Puppet play therapy intervention program was conducted for 10 sessions. Both groups were evaluated by relational and overt aggression questionnaire (2002) in pre and posttests. Variance and independent t-test were used to analyze the data. Results: The results showed that the puppet play had a significant effect on reducing total aggression (t= -3.23, P< 0.004) and relational ( t= -2.28, P< 0.04) and reveal aggression (t= -7.1, P< 0.001) but don’t have significant effect on physical aggression (t=0.6 P< 0.55). Conclusion: According to the results of this study puppet play therapy can reduce aggressive behaviuor in children through effect of executive functioning and emotional regulation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله puppet, play, therapy, aggression, ADHD

نویسندگان مقاله پگاه آزادی منش | pegah azadimanesh
giulan university
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

عباسعلی خانزاده | abassali khanzadeh
giulan university
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

منصور حکیم جوادی | mansur hakim javadi
giulan university
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

محمد وطن خواه | mohamad vatankhah
giulan university
دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://umj.umsu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1138-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/27/article-27-399849.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی(توصیفی- تحلیلی)
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات