این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش تنظیم هیجانی بر تکانشگری و سبکهای تصمیم گیری در زندانیان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: زندان و اثرات منفی آن بر زندانیان به‌ویژه زندانیان زن، لزوم انجام مداخلات آموزشی، رواندرمانی را برای آنها ضروری نموده است. پژوهش حاضر با هدف آموزش تنظیم هیجانی بر تکانشگری و سبک‌های تصمیم‌گیری در زندانیان زن شهر یاسوج انجام گردید. روش بررسی: ایﻦمطالعه، کارآزمایی، بالینی و مداخله‌ای بوده است. نمونه‌ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ 30 نفر از زنان زندانی بود که پس از شرح و بیان اهداف مطالعه، داوطلب شرکت در طرح بودند و به صورت تصادفی دردو گروه آزﻣﺎیﺶ وﮐﻨﺘﺮل تخصیص داده شدند. گروه آزﻣﺎیﺶ، ﺗﺤﺖ برنامه آموزشی 8 جلسه‌ای مهارت‌های تنظیم هیجانی مبتنی برمدل گراس ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨﺪ وﺑﺮروی ﮔﺮوه شاهد هیچ مداخله‌ایﺻـﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺖ، سپس از گروه آموزش و شاهد پیش آزمون و پس‌آزمون ﺑﻪﻋﻤﻞآﻣﺪ. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه‌های تکانشگری بارات، سبک‌های تصمیم‌گیری اسکات و بروس بودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌های مطالعه بیانگر تأثیر برنامه آموزشی تنظیم هیجانی بر کاهش تکانشگری کلی (P< 0.05) و تکانشگری شناختی(P< 0.001)، رفتاری (P< 0.05) و برنامه‌ریزی نشده (P< 0.05) در زندانیان زن گردید. همچنین آموزش تنظیم هیجانی بر افزایش سبک‌های تصمیم‌گیری عقلایی(P< 0.001) و شهودی(P< 0.01) و کاهش سبک‌های تصمیم‌گیری اجتنابی(P< 0.05)، وابسته(P< 0.05) و آنی(P< 0.05) تأثیر معناداری داشته است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق که آموزش تنظیم هیجانی، باعث کاهش تکانشکری و افزایش سبکهای معقول تصمیم گیری در زندانیان گردید، می‌توان با ارتباط حرفه ای در قالب آموزش تنظیم هیجانی باعث افزایش دانش ومهارت افراد در کنترل تکانشهای منفی و همچنین افزایش سبک‌های تصمیم‌گیری عقلایی گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجانی، تکانشگری، سبکهای تصمیمگیری، زندان

عنوان انگلیسی The effect of emotional regulation on impulsivity, and styles of decision-making on prisoners
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: prison inmates, especially its negative effects on female prisoners, the need for educational interventions, psychotherapy is essential for them. This study aimed to teach emotional regulation on impulsivity, and styles of decision-making was conducted among female prisoners in Yasouj. Methods: This trial, the clinical and interventional. Group test under emotional regulation skills training program 8 meeting And on model-based control group received no intervention was grass, then the training group and the control group pretest-posttest to Mlamd. The instruments consisted of two questionnaires Barratt Impulsiveness, decision making styles were Scott and Bruce. Data were analyzed using SPSS version 22 Results: The findings show the effect of emotion regulation training program on reducing overall and impulsivity impulsivity, cognitive, behavioral and among female prisoners were unplanned. The program will also increase training rational and intuitive decision making styles and decision making styles loss avoidance, is dependent on immediate and significant impact Conclusion: According to the results that teaching emotion regulation, reduce impulsivity and increase in prisoners styles decisions were reasonable, professional communication can be in the form of emotion regulation training enhances knowledge and skills in managing people as well as increased negative impulsivity styles It was a rational decision.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خسرو رمضانی | khosro ramezani
یاسوج دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج - کیلومتر 4 جاده اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج (Islamic azad university of yasouj)

قادر زاده باقری | ghader zadehbagheri
یاسوج - دانشگاه آزاداسلامی واحد یاسوج -
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج (Islamic azad university of yasouj)


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-267-4&slc_lang=fa&sid=en
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات