جامعه شناسی ایران، جلد ۱۳، شماره ۱-۲، صفحات ۴-۳۰

عنوان فارسی کاربست تجربی نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز در مطالعه رفتارهای وندالیستی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش، مبتنی بر روش پیمایشی بوده و با استفاده از ابزار پرسش‌نامه، بخش‌های انتخاب شده نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز را، برای تبیین رفتارهای وندالیستی مورد آزمون قرار داده است. نظریه یادگیری اجتماعی ایکرز که با عنوان نظریه تقویت افتراقی شناخته شده، چهار عنصر مهم یعنی، همنشینی افتراقی، تعاریف افتراقی، تقویت افتراقی و الگوهای افتراقی را به عنوان عوامل یادگیری رفتار انحرافی مطرح کرده است. پژوهش حاضر تنها یک جنبه از این نظریه یعنی تقویت افتراقی را مورد بررسی و آزمون تجربی قرار می‌دهد. برای سنجش متغیر تقویت افتراقی شِش بُعد در نظر گرفته شد و سپس با در نظر گرفتن شش فرضیه، هر یک از این ابعاد به طور جداگانه بررسی شده است. حجم نمونه تحقیق 392 نفر می‌باشد که از میان دانش‌آموزان سوم دبیرستانی شهر یاسوج، به روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای متناسب، انتخاب شده‌اند. همچنین، اعتبار سنجه‌های تحقیق با استفاده از روش اعتبار محتوی و اعتبار سازه و پایایی تحقیق نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شده است. تحلیل مبتنی بر رگرسیون چندمتغیره، گویای آن است که از میان ابعاد متغیر تقویت افتراقی، چهار بُعد عکس‌العمل، تشویق، پاداش و موازنه تقویت، معنادار بوده و دو بُعد بازدارندگی و هزینه، معنادار نیستند. بُعد تشویق قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده رفتارهای وندالیستی می‌باشد و در مرتبه دوم، بعد پاداش قرار دارد. همچنین، بعد هزینه نیز کمترین قدرت پیش‌بینی را در میان ابعاد شش‌گانه متغیر تقویت افتراقی داشته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایکرز، وندالیسم، یادگیری اجتماعی، تقویت افتراقی،

عنوان انگلیسی An Application of Akers' Social Learning Theory in the Study of Vandalism among Students
چکیده انگلیسی مقاله This study aims at testing the selected components of the Akers' social learning theory, in order to explain vandalism. It is conducted through survey method using the questionnaire. The sample consists of 392 students selected among the third high school students in Yasuj City, via the method of classified random sampling. The findings, according to subjects' responses, show that 94.9 percent. in a low rate, 4.6 percent on an average rate and 0.5 percent to a high degree, have engaged in vandal behaviors. The multiple regression analysis, indicates that among the six independent variables, the encouragement variable by the standardized regression effect coefficient (Þ= 0.303) is the strongest predictor of the vandal behaviors. The variables of reward, reinforcement balance, and reactions, are meaningful while the variables of deterrence, and cost, are not. Eventually, validity of the study is determined using method of content validity. The reliability of the study is assessed through the Cronbach's Coefficient Alpha to be at 91 percent
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اکبر علیوردی نیا |
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

حمید حیدری |
کارشناس ارشد مطالعات جوانان دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://www.jsi-isa.ir/article_20912_f3a5630ce4853963d0229ebc002c5bb0.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/743/article-743-395148.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات