مشاوره و روان درمانی خانواده، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۷۹-۹۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوۀ برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی بر باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش پیش از ازدواج به شیوه برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی (PICK) بر باورهای ارتباطی دانشجویان مجرد دانشگاه‌های شهر اهواز بود. این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی گسترش‌یافته با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری با گروه گواه بود. 38 دانشجوی مجرد داوطلب دانشگاه‌های شهر اهواز بر پایه یک انحراف معیار بالاتر از میانگین در پرسشنامه باورهای ارتباطی و بر پایه معیارهای ورود و خروج به پژوهش گزینش شدند و به‌صورت 19 نفر به گروه آزمایش و 19 نفر به گروه گواه گمارده شدند. شرکت‌کننده‌ها، پرسشنامه باورهای ارتباطی (RBI) را در سه نوبت (پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری پس از 45 روز) تکمیل کردند. به گروه آزمایش 9 جلسه آموزش برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی برای زمانی برابر 90 دقیقه دو بار در هفته ارائه شد. برآمدهای تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش (PICK) مایۀ کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد (تخریب‌کنندگی مخالفت، تغییرناپذیری همسر، توقع و انتظار ذهن‌خوانی، کمال‌گرایی جنسی و ناهمسانی‌های جنسیتی) دانشجویان مجرد گروه آزمایش در سنجش با گروه گواه در مرحله پس‌آزمون و پیگیری شده است. بر پایه یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که برنامه آگاهی و انتخاب میان فردی یک روش فراخور برای کاهش باورهای ارتباطی ناکارآمد دانشجویان مجرد پیش از ازدواج است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The effectiveness of premarital education Program Based on Premarital Interpersonal Choices and Knowledge in Bachelor students
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this study was to investigation the effectiveness of premarital education Program Based on Premarital Interpersonal Choices and Knowledge (PICK) program on reducing the Relationship Beliefs in students of universities of Ahwaz city. This research was an expanded quasi-experimental design with pretest-posttest and Follow up with the control group. From this population 38 volunteer students were selected on the basis of 1 standard deviation above the mean of relationship beliefs inventory, and the criteria for inclusion and exclusion and were assigned randomly to a treatment group (n = 19) and a control group (n = 19). The participants completed the relationship beliefs inventory (RBI) in three stages (pre-test, post-test, and follow-up after 45 days). The experimental group was given a PICK program of 9 sessions, twice a week for 90 minutes. The results of analysis of covariance showed that PICK training has led to a reduction in dysfunctional relationship beliefs of students (Disagreement is destructive, partners cannot change, mind reading is expected, sexual perfectionism and the sexes are different) in the experimental group than the control group at posttest and follow-up. Based on the findings, we can conclude that premarital education, premarital interpersonal choices and knowledge (PICK) programs is a suitable method for reducing the dysfunctional relationship beliefs singles in before marriage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا رجبی |
استاد دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

قدرت اله عباسی |
دکتری مشاوره. گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ساری (Islamic azad university of sari)

منصور سودانی |
دانشیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)

خالد اصلانی |
استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://fcp.uok.ac.ir/article_42724_c33b77bf94e3cc4eaa4cc48111362e20.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1102/article-1102-394812.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات