جغرافیای طبیعی، جلد ۹، شماره ۳۳، صفحات ۱۹-۳۵

عنوان فارسی پهنه‌بندی خطر ناپایداری‌های دامنه‌ای در جاده‌های کوهستانی با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی(MLP)مطالعه موردی:( تنگه دره دیز)
چکیده فارسی مقاله تنگه دره دیز یکی از مخاطره­آمیزترین تنگه­های استان آذربایجان­شرقی، از لحاظ وقوع ناپایداری­های دامنه ای است. با توجه به انطباق این تنگهبا تنها جاده ارتباطی شهرستان مرند – جلفا، یکی از بهترین راه­های نگهداری وحفظ امنیت این مسیر، شناسایی مناطق و نقاط بحرانی و به عبارتی پهنه­بندی خطر وقوع ناپایداری دامنه­ای این تنگه است. در این راستا در ابتدا داده­های مورد نیاز جمع آوری و سپس پردازش گردیدند و سپس لایه­های اطلاعاتی لازم در محیطGIS، تهیه گردیده و سپسنقشه پهنه­بندی خطر ناپایداری در نرم­افزار IDRISIو در محیط شبکه عصبی مصنوعی پرسپترون چند­لایه (MLP) با ساختار 1-10-15تهیّه گردید و مناطق مستعد وقوع خطر ناپایداری­های دامنه­ای درمحدوده مورد مطالعه در پنج کلاس خطربسیار­بالا، بالا، متوسط، پایین و بسیارپایین مشخص شد. بر طبق نتایج حاصل عواملی مانند شیب و فاصله از گسل مهمترین عوامل تاثیر گذار در وقوع ناپایداری­های دامنه­ای در تنگه دره دیز و در نهایت سبب ناامنی هر چه بیشتر جاده می باشند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The zoning of slop instabilities on the mountain roads by Artificial Neural Network (MLP)(case study: dare diz strait)
چکیده انگلیسی مقاله Dre Diz straitis one of the most risky straits of east Azarbayjian province from occurrence of slop instabilities. Given، the coincidence of thisstrait on the only connection pass between MARAND_JOLFA towns، the best way to care and keeping the security of the road، is identification of risky areas or zoning the risk of slop instability in this strait. For this ، the main data was collected then the needful layers were provided on the GIS software environment ،later the zoning map of slop instability for zoning slop instability risk obtained in IDRISI software and on the ANN method (MLP) with 1-10-15 instruction provided ،and the apt areas for occurrence of slop instability have been introduced in five different risk class :highest، high، medium، low ،very low.And according to the result slop and distance of faulthave the greater role on the happining of slop instabilities on the strait and therefor on the Insecurityof the road.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهرام روستایی |
استاد گروه ژئومورفولوژی دانشگاه تبریز،تبریز،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

فاطمه خدایی |
دانشجوی دکتری ژئوموفولوژی دانشگاه تبریز،تبریز،ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://jopg.iaularestan.ac.ir/article_529719_e2d150a5eb066734c3b80b186337f5d3.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/767/article-767-394153.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات