این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۳۳-۵۲
عنوان فارسی
جایگاه نظم خودانگیخته در نظریۀ آزادی فون هایک و بررسی اشارات تربیتی آن
چکیده فارسی مقاله
جایگاه نظم خودانگیخته در نظریۀ آزادی فون هایک و بررسی اشارات تربیتی آن محبوبه موسیوند* دکتر یحیی قائدی** دکتر سعید ضرغامی*** دکتر علیرضا محمودنیا **** چکیده تا آنجا که ذهن مدون و مکتوب تاریخ اندیشهورزی حکایت میکند، بحث ازآزادی و وجوه متفاوت معنایی و کاربردی آن در چارچوب های گوناگون، از مباحث عمده فلسفه بودهاست. این آرمان بشری به اندازهای در حیات فردی و اجتماعی انسانها دارای اهمیت بوده است که کاربرد فراوانی در فلسفه سیاست پیدا کرده است. نهاد تعلیم و تربیت نیز یکی از نهادهای اساسی جامعه به شمار میرود که آزادی در آن میتواند تاثیری عمیق بر نگرش شهروندان درباره جامعه، کاستن از خفقان موجود در آموزش و سایر زمینهها داشته باشد. از اینرو سعی بر آن است که آزادی تربیتی بر اساس واکاوی نظریه آزادی مورد بررسی گرفته و تبیین شود و چالشها و افق های بهره مندی از آن در نظامهای آموزشی مورد بررسی قرار گیرند.مقاله حاضر به روش توصیفی- تحلیلیبه بررسی، تبیین، چگونگی و اهمیت مفهوم نظم خودانگیخته در ایجاد آزادی تربیتی به معنای به دست آوردن تفکر استقلال طلبانه،خودانگیخته،نقدپذیرو عقلانی در نظام آموزش و پرورش میپردازد. براساس یافته های پژوهش، هایک به عنوان یکی از حامیان تعلیم و تربیت لیبرالیستی، مدعی آزادی فردی همراه با پذیرش نظم خودجوش با نقد تکامل پذیری است و معتقد است که تعلیم و تربیت صحیح همان تعلیم وتربیت لیبرال است.به عقیده وی برای آموزش و رشد عقلانیت در کودکان بایستی آنها را منتقد و آزاد اندیش بار آورد.رشد نظم خود انگیخته در کودکان که از مفاهیم مهم فلسفه کلاسیک هایک است، همراه و ملازم اصلی آموزش و پرورش است که سبب توسعه دانش و فهم دانش آموزان،آگاهی از عقاید و روشهای گوناگون زندگی در طول تاریخ،تصمیم گیریهای عقلانی و توانایی تفکر شخصی میشود. کلید واژگان: لیبرالیسم کلاسیک، نظم خودانگیخته، آزادی تربیتی، فردگرایی، فون هایک ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 31/4/94 تاریخ پذیرش: 24/7/95 *دکتری فلسفه تعلیم و تربیت از دانشگاه خوارزمی (نویسنده مسئول)edu_ph_1386@yahoo.com **عضو هیات علمیگروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیyahyaghaedy@yahoo.com ***عضو هیات علمی گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمیzarghamii 2005 @yahoo.com ****عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمیalirezamahmoudnia@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Status of Spontaneous Order in von Hayek’s Theory of Freedom and Its Educational Implications
چکیده انگلیسی مقاله
The Status of Spontaneous Order in von Hayek’s Theory of Freedom and Its Educational Implications M. Moosivand Y. Ghaa’edi, Ph.D. S. Zarghaami, Ph.D. A. R. Mahmoodniyaa, Ph.D. The history of human thought shows that the concept of freedom and its use in different frameworks has been a major topic of discussion in philosophy. Within the educational system, freedom can impact the citizens’ attitude toward the society and reduce the suppression therein. Hence, the discussion of educational freedom, within Hayek’s theory of freedom, can lead to new horizons in regards to its use within different educational systems and challenges they might confront. Freedom through education means acquisition of an independence-seeking, self-motivated, critical, and rational thought. Hayek as a proponent of liberal education, claims personal freedom along with spontaneous order as pillars of such education. Furthermore, he believes that the development of rational thinking is only possible if children are taught to be liberal and critical thinkers. Spontaneous order in education can lead to better learning and understanding of different beliefs and ways of living. Keywords: classic liberalism, spontaneous order, education freedom, individualism, von Hayek
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محبوبه موسیوند |
یحیی قایدی |
سعید ضرغامی |
علیرضا محمودنیا |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-89&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات