این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۳، شماره ۱، صفحات ۹-۳۲

عنوان فارسی شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای
چکیده فارسی مقاله شکل گیری سواد زیست محیطی کودکان براساس برنامه­ درسی راهبردی، برنامه­ ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای بهمن پورمعصوم* دکتر ایراندخت فیاض** دکتر سیمین بازرگان*** چکیده شناخت محیط زیست از ابعاد سواد علمی، هنری و فناورانه و مشارکت مسئولانه در حفظ و آموزش آن، ضرورتی انکار ناپذیر است. آموزش سواد زیست محیطی نیز مانند سایر آموزشها، نیازمند برنامه­ ریزی از دوران کودکی است. این مقاله براساس پژوهشی در زمینۀ تأثیر دیدگاه برنامه درسی راهبردی، برنامه­ریزی چندبعدی و بسته یادگیری چندرسانه ای مبتنی بر این دیدگاه به نام "زمین ما و آنچه در آن است"، در شکل گیری و ارتقای سواد زیست محیطی کودکان نگاشته شده است. نتایج تجزیه و تحلیل میزان سواد زیست محیطی کودکان پیش از این آموزش بر اساس ارزیابی دانش، نگرش و رفتار آنها، برخورداری از دوره آموزشی مبتنی بر دیدگاه، کنترل کیفیت و مستند سازی فرآیند آموزش و بررسی شاخصهای سواد زیست محیطی پس از آموزش، بیانگر تأثیر قابل توجه این آموزش بوده است؛ به گونه ای که نسبت میانگینها در مقایسه پیش ­آزمون و پس­آزمون تقریباً رشدی دو برابر در هر چهار فرضیه آزمون داشته است. یافت ه­های پژوهش با توجه به تحلیلها و مستندات کمی و کیفی و مرور فرآیند آموزش و کیفیت آن و حضور مستمر نگارنده در مراکز آموزشی استان البرز، نشانگر دستیابی کودکان به آنگونه سوادی بود که دلبستگی آنها را به کلیه عوامل زنده و غیرزنده زمین و مشارکت فعالانه آنها را در حفاظت از محیط زیست نشان می­دهد. کلید واژگان: سواد زیست محیطی، آموزش و پرورش پیش دبستان، برنامه درسی راهبردی، برنامه‌ریزی چندبعدی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 1/10/94 تاریخ پذیرش: 16/5/95 * دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی (نویسنده مسئول) bpurmasum@yahoo.com ** دانشیار و مدیر گروه آموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی iranfayyaz@yahoo.com *** مدرس دانشگاه siminbazargan@google.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective
چکیده انگلیسی مقاله The Formation of Environmental Literacy Based on a Multidimensional and Multimedia Curricular Perspective B. Poorma’soom I. Fayyaaz, Ph.D. S. Baazargaan, Ph.D. In today’s world the concept of literacy includes not only the basic knowledge and values of the environment, but and skills of protecting it. Environmental education, however, like any other area, requires early curricular planning. An example of such approach is evident in a learning package called “Our earth and whatever is it”. To explore its usefulness, a group of children in Alborz province was initially tested on environmental literacy and then put through the program, followed by a post test on the same subject. Data analyses revealed a noticeable improvement in children’s environmental literacy. Children learned not only the importance of environment, but ways of valuing all its living and inanimate elements, as well as ways of actively participating in its protection. Keywords: environmental literacy, pre-school education, multi-dimensional planning
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بهمن پورمعصوم |


ایراندخت فیاض |


سیمین بازرگان |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-88&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات