|
نامه آموزش عالی، جلد ۹، شماره ۳۶، صفحات ۳۱-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش عوامل استقلال دانشگاهی در رتبهبندی دانشگاههای اروپایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده: در پژوهش کنونی، رابطه عوامل استقلال دانشگاهی و رتبهبندی دانشگاههای اروپایی بررسی شده است. این پژوهش مبتنی بر روش توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری شامل همه دانشگاههای اروپایی بود که در رتبهبندی انجمن دانشگاه اروپایی 2011 و بهترین دانشگاههای اروپایی در رتبهبندی تایمز 2017 شرکت داشتهاند. نمونه شامل 15 کشور و 249 دانشگاه بر اساس دادههای رتبهبندی انجمن دانشگاههای اروپایی و بهترین دانشگاههای اروپایی در رتبهبندی تایمز بود. دادهها بهوسیله نسخه 24 نرمافزار SPSS از طریق آزمونهای همبستگی اسپیرمن و رگرسیون خطی تحلیل شدند. گرچه صرفاً بین استقلال در تأمین نیرو و بهترین دانشگاههای اروپایی در رتبهبندی تایمز رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، اما برحسب نتایج رگرسیون خطی، عوامل استقلال دانشگاهی بهجز استقلال سازمانی پیشبینیکننده مناسبی برای رتبهبندی مذکور هستند. ازآنجاکه عوامل استقلال مالی، استقلال در تأمین نیرو و استقلال علمی نشانگرهای مناسبی جهت رتبهبندی دانشگاههای اروپایی هستند، نیاز به پژوهشهای بیشتر جهت تدوین شاخص مشابهی در رتبهبندی دانشگاههای اروپایی و امکانسنجی آن در دانشگاههای ایرانی احساس میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Role of University Autonomy Factors on the Ranking of European Universities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract: Nowadays, by considering the history of academic autonomy in world’s top universities, neglecting such a criteria in ranking systems is thought provoking. European University Association classified the recent concept in four factors: Organizational, Financial, Staffing and Academic. Therefore, the present study investigated the relationship between University Autonomy factors and Times Higher Education ranking of best European universities. This research is based on descriptive-correlational method. The study population consisted of all European universities which have been participated in 2011 ranking of European University Association and best European universities in 2017 ranking of THE. The sample consisted of 15 countries and 249 universities based on the data of European University Association ranking and THE ranking of best European universities. Data were analyzed through the version 24 of SPSS by using Spearman correlation and linear regression tests. There is only a significant relationship between Staffing Autonomy and THE ranking of best European universities, but based on linear regression results, university autonomy factors are good predictors of this rankings except Organizational Autonomy. Because of Financial Autonomy, Staffing Autonomy and Academic Autonomy are the appropriate indicators for ranking universities in Europe, the need for further research to develop a similar index in the ranking of European universities and its feasibility will be felt in Iranian universities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمد اسدی | دانشجوی دکتری برنامه ریزی توسعه آموزش عالی دانشگاه کردستان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه کردستان (Kordestan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.sanjesh.org/article_25176_37834ff23b1955ff6a881251dfdfeee3.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1278/article-1278-393993.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|