این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۶۳-۱۸۰

عنوان فارسی بررسی میزان حضور واژگان کاربردی و پایه در کتاب درسی قرآن سال اول دبستان
چکیده فارسی مقاله بررسی میزان حضور واژگان کاربردی و پایه در کتاب درسی قرآن سال اول دبستان دکتر سید بهنام علوی مقدم* چکیده از جمله مواردی که در تالیف یک کتاب باید مورد نظر نویسنده آن قرار گیرد، به کارگیری واژگان مناسب با توانایی ذهنی مخاطبانش است، زیرا در صورت کاربرد کلمات مناسب، ارتباطی بهتر و موثرتر می­توان با مخاطب برقرار کرد. این نکته باید بیش از همه مورد توجه مؤلفان کتابهای درسی به ویژه در دوره ابتدایی واقع شود، زیرا در صورت عدم به ­کارگیری واژگان مناسب، درک و فهم مطالب با مشکل مواجه می شود و زبان در حکم انتقال دهنده مطالب از این مهم باز می ماند. یکی از مهم­ترین و تأثیرگذارترین مجموعه کتب درسی دوره دبستان، کتاب قرآن پایه اول ابتدایی است. این مقاله در نظر دارد که با مطالعه و بررسی کلمات به کار رفته در کتاب قرآن پایه اول دبستان و مقایسه آن با واژگان پایه ­ای که نعمت زاده و همکارانش (1384 و 1387) استخراج کرده اند، میزان بهره گیری از واژگان پایه را در این کتاب دریابد و در نتیجه میزان تطابق واژه های موجود در این کتاب و فهرست واژگان پایه نعمت زاده و همکارانش را تعیین کند. نتایج بررسی نشان می دهد که در مجموع تنها تعداد 13 واژه از مجموع 137 واژه ای که نعمت زاده (1387) آنها را پربسامدترین واژگان کودکان پایه اول ابتدایی نامیده است در کتاب قرآن پایه اول ابتدایی دیده می شود. بنابراین به نظر می­ رسد این میزان، تعداد قابل توجهی نیست و ممکن است دانش آموزان را در فرایند آموزش این کتاب دچار مشکل جدی سازد. همچنین در پایان این مقاله، درسی از کتاب مورد بررسی بر اساس داده های واژگان پایه نعمت زاده مورد بازبینی و باز نگری قرار گرفته و پیشنهاد های لازم برای اصلاح ارایه شده است. کلیدواژه ها: واژگان پایه، کتاب قرآن، دوره ابتدایی، پایه اول _________________________________________________ تاریخ دریافت: 2/12/91 تاریخ پذیرش: 5/9/92 * عضو هیئت علمی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی behnam_9002@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان پایه، کتاب قرآن، دوره ابتدایی، پایه اول

عنوان انگلیسی The Extent of Using the Basic Vocabulary in the First Grade Quran Textbook
چکیده انگلیسی مقاله The Extent of Using the Basic Vocabulary in the First Grade Quran Textbook S. B. Alavi Moghaddam, Ph.D. Textbooks need to be written in such a way that their readers can understand the written texts. One way of ensuring this objective in first grade textbooks would be the use of basic vocabulary, as determined by Ne'matzadeh, et.al. (1384). Considering the importance of the Quran textbook, and the need for students full comprehension of its text, the extent of the use of this vocabulary could be an index of its effectiveness. Of 137 words identified as basic, only 13 were observed in the first grade's Quran textbook! Such low frequency of the basic vocabulary could cause learning difficulty for the learners. However, the texts could easily re-written using the basic vocabulary. Key words: basic vocabulary, Quran textbook, elementary school, First grade
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید بهنام علوی مقدم | seyyed behnam alavi moghaddam



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-87&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات