این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۰، شماره ۲، صفحات ۱۱۷-۱۴۰

عنوان فارسی ارزشیابی برنامه اجرا شده و کسب شده دروس تربیتی دوره های دوساله تربیت معلم
چکیده فارسی مقاله ارزشیابی برنامه اجرا شده و کسب شده دروس تربیتی دوره های دوساله تربیت معلم دکتر غلامعلی احمدی* چکیده هدف این پژوهش ارزشیابی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده دروس تربیتی دوره های دوساله تربیت معلم بوده و روش پژوهش توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران، معاونان آموزشی، مدرسان دروس تربیتی و دانشجو -معلمان نیم سال آخر دوره های دو ساله مراکز تربیت معلم و همچنین معلمان دانش آموخته دوره های دو ساله تربیت معلم در کل کشور با حداقل سه سال سابقه تدریس در سطح شهر تهران بوده است. برای انتخاب نمونه مورد نظر از روش نمونه گیری تصادفی ساده و خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده است. داده های مورد نیاز از طریق سه پرسشنامه نظر سنجی، یک فرم مشاهده رفتار و دو آزمون دانشی- مهارتی و نگرشی که روایی و پایایی آنها مورد تأئید قرار گرفته، گردآوری شده است. نتایج به­دست آمده حاکی از آن است که برنامه اجراشده و کسب شده دروس تربیتی با توجه به آنچه در برنامه قصد شده پیشنهاد شده با ضعفهای اساسی روبه رو است. برای مثال در برنامه دروس تربیتی سهم توجه به هدفهای مهارتی و نگرشی نسبت به هدفهای دانشی کمتر است. همچنین، محتوا ، سرفصلها و منابع اکثر دروس تربیتی با نیازهای حرفه ای معلمان همخوانی ندارند و میان مطالب ارائه شده در این دروس ارتباط افقی و عمودی لازم وجود ندارد. برخی از محتواهای دروس تربیتی نیز در چند درس تکرار شده است. ضعف ناشی از کمی تخصص برخی از مدرسان و کمبود امکانات و تجهیزات آموزشی مراکز تربیت معلم هم موجب شده است که اکثر مدرسان نتوانند برنامه دروس تربیتی را به نحو مطلوب اجرا کنند. نتایج آزمونهای پایانی که از دانشجو- معلمان در حال فارغ‌التحصیل شدن به عمل آمد، نشان داد که بسیاری از اهداف دروس تربیتی در آنها تحقق نیافته است. همچنین، مشاهده کلاسهای درس فارغ التحصیلان دوره های دو ساله تربیت معلم نشان داد که به دلیل ضعف ناشی از اجرای برنامه دروس تربیتی ارائه شده در مراکز تربیت معلم بسیاری از مهارتها و صلاحیتهای مورد انتظار در آنها تحقق نیافته است. کلید واژه ها: ارزشیابی، برنامه درسی اجرا شده، برنامه درسی کسب شده، دروس تربیتی، دوره‌های دو ساله تربیت معلم _________________________________________________ تاریخ دریافت: 30/8/90 تاریخ پذیرش: 1/8/91 [1] ٭ عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی gaahmady@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Curriculum Evaluation of Teacher Training Courses in Education
چکیده انگلیسی مقاله Curriculum Evaluation of Teacher Training Courses in Education G. Ahmadi, Ph. D. The two year teacher training programs in Iran include courses in education that form the very foundation of the professional performance of the future teachers. As such, the curricula of these courses need to be evaluated in order to determine their probable shortcomings and take the necessary remedial steps. Towards this end a large number of administrators, teachers, students, and graduates of these programs were questioned and tested, while the teaching approach of a number of teachers was also observed. The instruments used were of adequate validity and reliability. Data analyses revealed the implemented and acquired curricula being rather poor in comparison to the intended one. Performance and attitudinal objectives were much less attended to in comparison to the knowledge objectives. The content of the courses did not show adequate relevance to the professional needs of the future teachers. Teacher trainers themselves lack adequate specialization and the centers lack adequate facilities and equipment. Test scores on knowledge, skills, and attitudes of the graduating students were mostly disappointing, as was the observation of the classroom behaviors of the graduates. Key words: evaluation, implemented curriculum, acquired curriculum, educational courses, two-year teacher training programs
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامعلی احمدی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-85&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات