این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۱۴۱-۱۵۸
عنوان فارسی
نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان
چکیده فارسی مقاله
نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان المیرا آریانا کیا* دکتر جعفر حسنی** چکیده راهبردهای تنظیم هیجان، تجارب هیجانی منفی مانند اضطراب را کاهش میدهند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش راهبردهای تنظیم هیجانی در طول امتحان در اضطراب امتحان انجام شده است. در چارچوب یک طرح همبستگی از میان دانشجویان دانشگاههای علم و صنعت و خوارزمی 350 نفر (175 دختر و 175 پسر) به شیوه نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و با پرسشنامه تنظیم هیجانی در طی امتحان و پرسشنامه اضطراب امتحان مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که میان راهبرد عاملیت با مؤلفه نگرانی و نمره کل اضطراب امتحان و راهبردهای کارآمدی در بررسی مشکل، کاهش تنش و ارزیابی مجدد اهمیت آزمون با نمره کل و هر دو مؤلفه نگرانی و هیجانپذیری اضطراب امتحان رابطه منفی معنادار وجود دارد. درحالیکه میان راهبردهای تفکر آرزومندانه و ملامت خویش با نمره کل و هر دو مؤلفه نگرانی و هیجانپذیری اضطراب امتحان رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین، از میان 8 راهبرد تنظیم هیجانی طی امتحان، راهبردهای ملامت خویش، تفکر آرزومندانه، کارآمدی در بررسی مشکل و ارزیابی مجدد اهمیت آزمون قویترین پیشبینی کنندههای مؤلفههای اضطراب امتحان و نمره کل اضطراب امتحان هستند. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت که راهبردهای تنظیم هیجانی طی امتحان، نقش مهمی در اضطراب امتحان دارند. بنابراین، مدرسان با آموزش راهبردهای امتحان دادن مناسب میتوانند به دانشآموزان و دانشجویان در تنظیم بهتر هیجانهای خود در طول آزمون و کاهش احساسات ناخوشایند در مورد آزمون از جمله اضطراب امتحان کمک کنند. کلیدواژگان: تنظیم هیجان، اضطراب امتحان، تنظیم هیجانی در طی امتحان ___________________________________________ تاریخ دریافت: 26/2/92 تاریخ پذیرش: 26/3/93 * کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی Elmira.Ariana@gmail.com **دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی Hasanimehr57@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Use of Emotional Regulation Strategies in Reducing Test Anxiety during Test-Taking
چکیده انگلیسی مقاله
The Use of Emotional Regulation Strategies in Reducing Test Anxiety during Test-Taking E. AryanaKia J. Hassani, Ph.D. It is well known that the use of emotional regulation strategies can reduce negative emotional experiences including anxiety. However, does the use of such strategies while taking an exam result in reducing test anxiety? To answer this question a cluster sample of 350 university students was selected and then tested on the use of emotional regulation strategies and test anxiety. Results show that the agency strategy is negatively correlated with anxiety, as are the efficiency, stress reduction, and re-evaluation strategies, while the correlations between wishful thinking and self-blaming strategies and anxiety are positive. From among the 8 strategies identified, the self-blame, wishful thinking, and efficiency in problem evaluation were the strongest predictors for general anxiety and test anxiety. Thus, teachers can take steps in helping their students learn and use appropriate strategies in order to overcome test anxiety. Key words: emotional regulation, test anxiety, emotional regulation while taking the test
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
المیرا آریانا کیا | ariana kia
جعفر حسنی |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-73&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات