این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۴۰

عنوان فارسی بررسی سهم متغیرهای سطح دانش آموز و مدرسه بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان براساس داده ­های پرلز ۲۰۰۶
چکیده فارسی مقاله بررسی سهم متغیرهای سطح دانش آموز و مدرسه بر عملکرد خواندن دانش‌آموزان براساس داده ­های پرلز 2006 مهناز سادات رضایی* دکتر علیرضا کیامنش** دکتر زهرا نقش*** چکیده هدف از انجام این پژوهش، بررسی روابط میان عملکرد خواندن و برخی متغیرهای زمینه­ ای در سطح مدرسه و دانش آموز و بررسی درصد واریانس هریک از سطوح در تبیین واریانس عملکرد خواندن است. به همین منظور داده­ های پایه چهارم مطالعه بین المللی پرلز 2006 در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. این تحلیل بر نمونه ایرانی شامل3978 دانش آموز پایه چهارم ابتدایی 208 مدرسه تاکید دارد. متغیرهای مورد استفاده در این تحلیل از دو سطح انتخاب شده اند: سطح دانش آموز (خودپنداره، نگرش و میزان مطالعه) و سطح مدرسه (میزان مطالعه معلم). در این مقاله با بهره گیری از نرم افزار HLM داده­ های پرلز تحلیل شده و به سبب ماهیت این داده­ ها از تکنیک مدل­یابی چندسطحی استفاده شده است زیرا در داده­ های پرلز دانش آموزان درون کلاسها، کلاسها درون مدارس و مدارس درون کشورها آشیانه شده ­اند. نتایج تحلیل دوسطحی، اطلاعات دقیق­تری در مورد عوامل مؤثر بر عملکرد خواندن به ­دست می دهد و نشان­ دهنده این است که دو متغیر سطح دانش ­آموز یعنی خودپنداره و نگرش، رابطه ­ای معنادار با عملکرد خواندن ندارند ولی میزان مطالعه رابطه ­ای مثبت و معنادار با عملکرد خواندن دارد و هر سه متغیر حدود 15/1 درصد از واریانس عملکرد خواندن را تبیین می کنند. همچنین رابطه متغیر سطح مدرسه (میزان مطالعه معلم) نیز با عملکرد خواندن مثبت و معنادار است و این متغیر 43 درصد از واریانس عملکرد خواندن را تبیین می­کند. کلیدواژگان: خودپنداره خواندن، نگرش خواندن، میزان مطالعه دانش آموز، میزان مطالعه معلم، پرلز 2006 و روشهای چندسطحی ________________________________________ تاریخ دریافت: 26/4/92 تاریخ پذیرش: 20/12/92 * کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی mahnazrezaei21@yahoo.com **دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی kiamaneshar@yahoo.com *** دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه تهران z.naghsh@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Role of Student and School Variables in Reading Performance among Those Participated in PIRLS 2006
چکیده انگلیسی مقاله The Role of Student and School Variables in Reading Performance among Those Participated in PIRLS 2006 M. S. Reza'ee A.R. Kiamanesh, Ph.D. Z. Naghsh, Ph.D. To determine the role of student and school variables in reading performance, the data on Iranian fourth graders who participated in PIRLS 2006 were analyzed. The sample had included 3978 students from 208 schools. At the student level the following variables were measured: self-concept, attitude, and time spent on studying. The school level variable was teachers' time spent on studying. In analyzing the data multilevel modeling techniques were utilized. Results show that only students' time spent on studying is positively and significantly related to reading performance. More significant was the finding of teachers' time spent on studying which accounted for 43% of the variance in the reading performance. Key words: reading self-concept, attitude towards reading, time spent studying, PIRLS 2006
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهناز سادات رضایی | mahnaz sadat


علیرضا کیامنش |


زهرا نقش |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-72&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات