این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۱۰۵-۱۲۲
عنوان فارسی
تأثیر ارزشیابی کمّی و کیفی بر اضطراب دانشآموزان چهارم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
تأثیر ارزشیابی کمّی و کیفی بر اضطراب دانشآموزان چهارم ابتدایی دکتر احد نویدی* فاطمه قاسمی** چکیده برای مطالعه تأثیر ارزشیابی کمّی و کیفی بر اضطراب دانشآموزان شهر قزوین،266 دانشآموز چهارم ابتدایی که در سال تحصیلی 91-1390 مشغول تحصیل بودند، بهشیوهنمونهگیریتصادفیطبقهای انتخاب شدند.با درنظر گرفتن مدرسهبهمنزلهواحدنمونهگیری،از میان مدارس ابتدایی، 4 مدرسه(یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه از مدارس تحت پوشش طرح و یک مدرسه دخترانه و یک مدرسه پسرانه از مدارس غیرمشمول) انتخاب شد. برای انتخاب مدارس غیرمشمول(گروه مقایسه) از نظرات کارشناسان مناطق آموزشی و مدیران مدارس استفاده شد. وقتی که دو مدرسه تحت پوشش ارزشیابی توصیفی تعیین شد، با مشورت کارشناسان مناطق آموزشی و مدیران مدارس، از میان مدارس غیرمشمول طرح، دو مدرسه که از لحاظ سطح اجتماعی- اقتصادی خانوادهها و دانش حرفهای معلمان همسطح و قابل مقایسه با مدارس مشمول طرح بودند، انتخاب شد. سپس، از هر مدرسه منتخب یک کلاس تعیین شد و دانشآموزان کلاسهای انتخاب شده از لحاظ متغیر اضطرابمورد سنجش قرار گرفتند. برای پردازش و تحلیل دادهها،شاخصهای مرکزی و پراکندگی محاسبه شد و برای مقایسه اضطرابدانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی با دانشآموزان غیر مشمول، از تحلیل واریانس دو راهه استفاده شد. برای حصول اطمینان از برقراری مفروضههای بنیادی آزمون F، دادههای 26 نفر از افراد نمونه آماری حذف شدند و تحلیل آماری برای 240نفر انجام شد.یافتههای تحقیق نشان میدهند که ارزشیابی توصیفی به کاهش اضطراب دانشآموزان هر دو جنس منجر شده است. در واقع، از لحاظ سطح اضطراب میان دانشآموزان مشمول طرح ارزشیابی توصیفی و دانشآموزانی که طبق روال قبلی براساس مقیاس فاصلهای صفر تا 20 ارزشیابی شدهاند، تفاوت معنادار وجود دارد. اثر اصلی نوع ارزشیابی و جنس دانشآموزان بر اضطراب معنادار است، ولی اثر تعاملی جنس و نوع ارزشیابی بر اضطراب معنادار نیست.بنابراین، صرفنظر از جنس دانشآموز، ارزشیابی توصیفی میتواند سطح اضطراب را کاهش دهد. کلید واژگان: ارزشیابی آموزشی، ارزشیابی کیفی، اضطراب، خودکارآمدی، انگیزش تحصیلی، دوره ابتدایی ____________________________________________________________ تاریخ دریافت: 25/2/92 تاریخ پذیرش: 10/12/92 *عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشanaveedy@gmail.com **کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی faateemeeh@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effects of Quantitative and Qualitative Evaluation on Fourth Graders Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
The Effects of Quantitative and Qualitative Evaluation on Fourth Graders Anxiety A.Navidi, Ph.D. F. Ghaasemi The type of educational evaluation can affect anxiety among other variables. That is why the Iranian educational system has recently adopted a new type of evaluation, called qualitative evaluation in contrast to the old quantitative approach. To show the difference of the two approaches in impacting on anxiety, two comparable samples of students being evaluated with the two approaches were tested on anxiety and compared using analysis of variance. The results show that both female and male students being evaluated qualitatively suffer less from anxiety in comparison to their counterparts being evaluated quantitatively. Key words: educational evaluation, qualitative evaluation, anxiety, elementary school, motivation
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
احد نویدی |
فاطمه قاسمی |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-71&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات