این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۸۳-۱۰۴
عنوان فارسی
جایگاه مؤلفه های هویت ملی- مذهبی در محتوای کتابهای ادبیات فارسی دوره متوسطه
چکیده فارسی مقاله
جایگاه مؤلفه های هویت ملی- مذهبی در محتوای کتابهای ادبیات فارسی دوره متوسطه دکتر یحیی معروفی* صادق پناهی توانا** چکیده هدف کلی این پژوهش، تحلیل محتوای کتابهای درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه برای تعیین جایگاه مولفه های هویت ملی_مذهبی در محتوای این کتابهاست. روش پژوهش،اسنادی ومبتنی بر تحلیل محتواست. جامعه آماری پژوهش هشت جلد کتاب درسی ادبیات فارسی دوره متوسطه تألیف دفتر برنامه ریزی و تألیف کتب درسی وزارت آموزش و پرورش است. حجم نمونه، با جامعه پژوهش برابر است. برای گردآوری اطلاعات از فهرست وارسی (چک لیست) سنجش مؤلفه های هویت ملی- مذهبی استفاده شده است.این فهرست برای تعیین روایی محتوایی در اختیار چند نفر از متخصصان قرار داده شد که با انجام اصلاحاتی مورد تایید قرار گرفت. برای تعیین پایایی ابزار و ثبات میان دیدگاه ارزیابان نسبت به مقوله ها از ضریب توافق داوران بر اساس روش کودر-ریچاردسون بهره گیری شد. ضریب پایایی درونی یا ضریب توافق(97/0rtt= ) تعیین شد، که گویای هماهنگی و ثبات درباره نظام مقوله بندی میان داوران است. برای تجزیه و تحلیل پرسشها از شاخصهای آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و میانگین بهره گیری شد. یافته ها نشان دادند که میزان تأکید برمولفه های هویت ملی_مذهبی در کتابهای ادبیات فارسی دوره متوسطه یکسان نیست و بیشترین میزان تاکید به ترتیب به میزان 44/58 و19/19 درصد بر مؤلفه های میراث فرهنگی و مؤلفه های مذهبی و کمترین میزان تاکید به ترتیب به میزان 48/0 و02/8 درصد برمؤلفه های خرده فرهنگها و مؤلفه های ملی_سیاسی شده است.مؤلفه های جغرافیایی سرزمینی در جایگاه متوسط قرار دارند. کلید واژگان: هویت، هویت ملی- مذهبی، کتابهای ادبیات فارسی، تحلیل محتوا ________________________________________________ تاریخ دریافت: 18/1/92 تاریخ پذیرش: 15/2/93 *دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا، گروه علوم تربیتی، همدانyahyamarofi@yahoo.com **کارشناسی ارشد، دانشگاه پیام نور همدان tavana56@chmail.ir
کلیدواژههای فارسی مقاله
هویت، هویت ملی- مذهبی، کتابهای ادبیات فارسی، تحلیل محتوا
عنوان انگلیسی
The Status of National-Religious Identity in High School Farsi Textbooks
چکیده انگلیسی مقاله
The Status of National-Religious Identity in High School Farsi Textbooks Y. Ma'roofi, Ph.D. S. Panaahi Tavaanaa To discover the extent to which the subject of national-religious identity is covered in high school Farsi textbooks in literature, all such textbooks (a total of 8) were content analyzed utilizing a check list of relevant indices. The validity of the instrument was assessed by a panel of experts who gave ample feedback as to how to be improved. The inter-rater reliability of the check list was calculated to be 0.97. Data analyses revealed a differential coverage of the subject and its components across the text books. The mostly covered components of the national- religious identity are the cultural heritage and religious components, while the least coverage is that of ethnic minorities and national politics, with the geographic components ranking in the middle. Key words: identity, national-religious identity, Farsi literature textbooks, content analysis
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
یحیی معروفی |
صادق پناهی توانا |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-70&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات