این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۴۵-۷۴

عنوان فارسی آزمون نظریه واگنر برای تبیین عوامل مؤثر بر تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی به آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله آزمون نظریه واگنر برای تبیین عوامل مؤثر بر تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی به آموزش و پرورش دکتر عبدا... انصاری* چکیده کافی نبودن اعتبارات غیر پرسنلی که دولت به آموزش و پرورش اختصاص می‌دهد، می‌تواند به کاهش کیفیت خدمات آموزشی و پرورشی منجر شود.بر اساس نظریه واگنر دولت متناسب با افزایش تولید ناخالص ملی و رشد جمعیت دانش ­آموزی،مخارج آموزشی را افزایش می دهد.در این مقاله نظریه مورد اشاره برای دوره زمانی 1360 تا 1392به روش تخمین خود رگرسیون برداری و الگوی تصحیح خطای برداری ((VECM یوهانسون – جوسلیوس آزمون شد. نتایج نشان داد که در کوتاه مدت، تغییر در سهم اعتبارات غیر پرسنلی ارتباطی با شمار دانش آموزان،نوسان درآمدهای دولت،برنامه‌ها، اهداف و فعالیتهای آموزشی نداشته و متأثر از سیاستهای انقباضی دولت نیز نبوده‌است. بنابراین نظریه واگنر برای تبیین عوامل مؤثر بر اختصاص اعتبارات غیر پرسنلی صدق نمی‌کند. همچنین متغیرهای اعتبارات غیر پرسنلی و نرخ رشد شمار کارکنان آموزش و پرورش با یک دوره تأخیر بر اعتبارات غیر پرسنلی به ترتیب تأثیر منفی و مثبت داشته‌اند. نتایج ناشی از تجزیه واریانس نیز نشان داد که در بلندمدت، بیشترین سهم در تغییر اعتبارات غیر پرسنلی آموزش و پرورش عمومی از طریق خود متغیر (حدود 70 درصد) و پس از آن به ترتیب از طریق مخارج دولت، اعتبارات هزینه شده آموزش و پرورش، نرخ رشد شمار کارکنان آموزش و پرورش و در نهایت سیاستهای دولت توضیح داده می شود. پیش بینی نشان داد که اعتبارات غیرپرسنلی در سال 1398 نسبت به سال 1392با رشد متوسط 9/3 درصد در سال در مجموع 3/23 درصد افزایش خواهد یافت. کلید واژگان: اعتبارات غیر پرسنلی آموزش و پرورش، تأمین مالی آموزش و پرورش، نظریه واگنر _______________________________________________ تاریخ دریافت: 28/7/93 تاریخ پذیرش: 20/10/93 *عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشabd_ansari@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Factors Affecting Non-Personnel Budget Allotment at the Ministry of Education
چکیده انگلیسی مقاله Factors Affecting Non-Personnel Budget Allotment at the Ministry of Education A. Ansari, Ph.D. Budget allotment to the non-personnel expenditures at the Ministry of Education (MOE) affects the quality of educational services that are rendered by this Ministry. According to Wagner's perspective, budget allotment should be proportional to the GNP and the increase in student population. However, it is entirely possible that other factors may be affecting this budgetary category. The perusal of the available data for the period of 1982-2014 revealed that changes in non-personnel budget allotment have not been related to changes in student population nor the GNP, as Wagner predicts. What, however, seem to have been at work are the overall governmental expenditures, the MOE expenditures, the personnel population, and governmental policies that have brought changes in the budget allotted for the non-personnel expenses. It is therefore predicted that the non-personnel budget will show an average 3.9% annual increase over the following six years totaling to a 23.3% increase with respect to the present time. Key words: MOE, non-personnel budget, Wagner's view, financial procurement
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدا انصاری |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-61&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات