این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۹-۴۴
عنوان فارسی
پیش بینی عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی با توجه به متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی
چکیده فارسی مقاله
پیش بینی عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی با توجه به متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی دکتر فرهاد کریمی* دکتر علیرضا مرادی** دکتر پروین کدیور*** دکتر رضا کرمی نوری**** چکیده هدف از اجرای این پژوهش بررسی رابطه متغیرهای شناختی، فراشناختی و عاطفی با عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی و تعیین سهم هر یک از این متغیرها در تبیین واریانس آن میباشد. به منظور دستیابی به این هدف، با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای، نمونه ای با حجم 450 نفر از میان دانش آموزان مدارس راهنمایی مناطق 3 و 18 شهر تهران انتخاب شد. ابزارهای گردآوری اطلاعات عبارت بودند از: آزمون حل مسئله های کلامی ریاضی، آزمون بازنمایی گزاره ای، پرسشنامه دانش فراشناختی، آزمون نظارت فراشناختی، پرسشنامه باورهای فراشناختی و آزمون هوش کتل. داده های گردآوری شده، با استفاده از روش تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که همه متغیرهای پیشبین، با عملکرد دانش آموزان در حل مسئله های کلامی ریاضی، رابطه معناداری دارند و 3/41 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند. تحلیل دیگری به منظور تعیین سهم اجزای متغیرهای فوق در پیش بینی متغیر ملاک انجام و نشان داده شد که از میان متغیرهای شناختی، خرده آزمون ترجمه آزمون بازنمایی، خرده آزمون زنجیره های هوش کتل؛ خرده آزمونهای ارزشیابی، برنامه ریزی و پیش بینی نظارت فراشناختی، طبقه راهبرد دانش فراشناختی و زیرمقیاس ماهیت حل مسئله پرسشنامه باورهای فراشناختی با متغیر ملاک، رابطه معناداری دارند و 7/44 درصد از واریانس آن را تبیین می کنند. این یافته ها نشان می دهد که متغیرهای فراشناختی، شناختی و عاطفی، نقش معناداری در پیش بینی عملکرد حل مسئله های کلامی دارند، ولی سهم متغیرهای فراشناختی بیش از متغیرهای شناختی و عاطفی و سهم متغیرهای شناختی هم بیش از متغیرهای عاطفی است. کلیدواژگان: حل مسئله های کلامی ریاضی، نظارت فراشناختی، دانش فراشناختی، بازنمایی گزارهای، هوش بهر غیرکلامی، باورهای فراشناختی ____________________________________ تاریخ دریافت: 20/6/91 تاریخ پذیرش: 4/10/92 * عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش Fkarimi@rie.ir ** استاد روانشناسی، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) Moradi90@yahoo.com *** استاد روانشناسی، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) Kadiwar@yahoo.com **** دانشیار روانشناسی، دانشگاه اوربرو، سوئد Reza.kormi-nouri@bsr.or
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Predicting Student Performance in Verbal Math Problems Based on Cognitive, Metacognitive, and Affective Factors
چکیده انگلیسی مقاله
Predicting Student Performance in Verbal Math Problems Based on Cognitive, Metacognitive, and Affective Factors F. Karimi, Ph.D. A.R. Moraadi, Ph.D. P. Kadivar, Ph.D. R. Kormi Noori, Ph.D. To determine the predictive role of metacognitive, cognitive, and affective factors in solving verbal math problems, a cluster sample of 450 junior high school students was given a battery of tests and questionnaires measuring the students' ability in problem solving, predictive representation, meta-cognitive supervision, and intelligence, as well as their meta-cognitive knowledge and beliefs. The analyses of the collected data revealed that more than 41% of the variance in problem solving ability is explained by the variables included, with the metacognitive factors having the largest share, followed by the cognitive and affective factors. Key words: verbal math problem solving, metacognitive supervision, non-verbal IQ, metacognitive knowledge and beliefs
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فرهاد کریمی |
علیرضا مرادی |
پروین کدیور |
رضا کرمی نوری | kormi nouri
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-60&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات