این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۱۵۹-۱۷۷
عنوان فارسی
روش های تدریس و یادگیری مؤثر آموزش های زیست محیطی در آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله
روش های تدریس و یادگیری مؤثر آموزش های زیست محیطی در آموزش و پرورش دکتر سید محمد شبیری* چکیده آموزش و پرورش مهمترین نهاد آموزشی است که در جهت توسعه همه جانبه، با تأثیرگذاری بر فرهنگ جوامع و ایجاد زمینه لازم،شرایط مناسب را برای دستیابی به نتیجه مطلوب و رفع مشکلات فراهم میآورد. هدف این پژوهش، بررسی روش های آموزشی مؤثر در ارائه آموزش زیست محیطی مدارس است که از نوع کاربردی به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شده است. پرسشنامه محقق ساخته براساس طیف لیک رتبه منزله ابزار این پژوهش انتخاب شده است که روایی آن را متخصصان تایید کرده اند و پایایی آن با آلفایکرونباخ برابر 89/0 تایید شده است. جامعه آماری پژوهش همه معلمان و برنامهریزان آموزشی دورههای تحصیلی ابتدایی و راهنمایی شهر تهران در سال تحصیلی 92-91 بوده است که بر اساس جدول مورگان و با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب تصادفی حجم نمونه برای معلمان دو دوره 742 نفر و برنامهریزان آموزشی 125 نفر به دست آمده است. برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از نرم افزار SPSSو آزمون t استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که معلمان و برنامهریزان دوره های تحصیلی نظراتی متفاوت درباره روشهای آموزشی زیست محیطی هر یک از دورههای تحصیلی دارند. تفاوت روش های تدریس برای آموزش محیط زیست در مقاطع تحصیلی به دلیل نیازهای شناختی، عاطفی و روانشناسی دانش آموزان است که برای ایجاد دانش، آگاهی، تغییر رفتار، انگیزه و علاقه در آنها به محیط زیست و اهداف زیست محیطی ضروری خواهد بود. کلید واژگان: آموزش محیط زیست، برنامه ریزان آموزشی، روش تدریس، معلمان، یادگیری ____________________________ تاریخ دریافت: 11/6/93 تاریخ پذیرش: 12/5/94 *دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیستsm_shobeiri@pnu.ac.ir
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
An Opinion Survey on the Effective Teaching and Learning Methods in the Ministry of Education’s Environmental Courses
چکیده انگلیسی مقاله
An Opinion Survey on the Effective Teaching and Learning Methods in the Ministry of Education’s Environmental Courses S.M. Shobayri, Ph.D. Given that the Ministry of Education is considered to be the key educational organization for global development through preparatory and culturally effective works, the solution for the most basic contemporary problem, i.e. environmental protection, lies in effective environmental courses that can be offered by schools. However, the effective use of such courses would depend on the methods of teaching and learning utilized by teachers and students. To identify the characteristics of such methods in the opinions of both curriculum planners and teachers, a survey was conducted on a sample of 742 teachers and 125 planners selected randomly from among all these two groups who deal with the elementary and junior high school students. The instrument used is specially made for this study and has an internal consistency of 0.89. Results show a difference of opinion between the two groups regarding the most appropriate methods of teaching and learning for the environmental coursed at both levels. These differences can be attributed to the variations seen among students in terms of their motivational needs regarding environmental teachings. Key words: environmental education, curriculum planners, teaching methods, teachers, learning
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد شبیری |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-45&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات