این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۵-۱۲۰

عنوان فارسی رشد زبان کودکان پیش‌دبستانی و رابطه آن باهوش کلامی، غیرکلامی و هوش کلی
چکیده فارسی مقاله رشد زبان کودکان پیش‌دبستانی و رابطه آن باهوش کلامی، غیرکلامی و هوش کلی دکتر عبدالحمید رضوی* دکتر شهربانو حقیقت** تکتم واعظی*** چکیده پژوهش حاضر، باهدف بررسی رابطه هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان در کودکان عادی فارسی‌زبان دوره پیش‌دبستانی شهر نیشابور، در سال تحصیلی90-1389 انجام شده است. حجم نمونه 80 نفر (41 دختر و 39 پسر) از کودکان 5/6-5 ساله است که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شده اند. برای تعیین هوش کلامی و هوش غیرکلامی به ترتیب از بخش کلامی و غیرکلامی (عملی) مقیاس هوشی وکسلر برای دورهپیش‌دبستانی (WPPSI) استفاده‌شده و از مجموع نمرات هوش کلامی و غیرکلامی این مقیاس هوش بهر کلی استنباط شده است. برای اندازه‌گیری رشد زبان از آزمون رشد زبان (TOLD-P:3) استفاده شده است. داده‌ها با بهره­ گیری از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تی تحلیل شده است. یافته‌ها نشان داده اند که میان هوش کلامی، هوش غیرکلامی و هوش بهر کلی با رشد زبان رابط های مثبت و معنادار وجود دارد. همچنین میان میانگین نمرات هوش کلامی، در دو جنس،به‌ استثنای مؤلفه‌های اطلاعات، مشابهت ها و جملات، تفاوت معنادار وجود دارد؛ هوش کلامی پسران نسبت به دختران میانگین بالاتری دارد ومیان دختران و پسران در هوش غیرکلامی و همچنین رشد زبان، تفاوت معنادار وجود ندارد. کلیدواژگان:رشد زبان، هوش کلامی، هوش غیرکلامی، هوش بهر کلی، کودکان پیش‌دبستانی _____________________________ تاریخ دریافت: 17/10/93 تاریخ پذیرش:9/8/94 *استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش abdolhamid.razavi@gmail.com **دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان فارسtrue_haghighat@yahoo.com ***کارشناس ارشد آموزش پیش دبستانیtaktam_vaezi61@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Language Development and Intelligence in Preschoolers
چکیده انگلیسی مقاله Language Development and Intelligence in Preschoolers A.Razavi, Ph.D. S. Haghighat, Ph.D. T. Vaa’ezi Although almost all theoretical perspectives on language development maintain that a relationship of sorts exists between language and general concept of intelligence, the present research looked at this relationship among a random sample of Neyshaaboori preschoolers (41 female and 39 male) aged 5- 6.5 years. The general, verbal, and non-verbal intelligence was measured using the Wechsler while the language development was assessed by the use of TOLD-P3. The analysis of the collected data confirmed the well-established relationship between language development and both verbal and non-verbal intelligence, and obviously with their sum, the overall intelligence. However, significant differences were detected between boys and girls in verbal intelligence with boys outsmarting girls. Key words: language development, verbal intelligence, non-verbal intelligence, IQ, preschoolers
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عبدالحمید رضوی |


شهربانو حقیقت |


تکتم واعظی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-42&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات