این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۹-۳۰
عنوان فارسی
تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت
چکیده فارسی مقاله
تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی بر فلسفه هانا آرنت محمد خضری اقدم* دکتر سید مهدی سجادی** دکتر عباس منوچهری*** دکتر علیرضا صادق زاده قمصری**** چکیده مقاله حاضر با هدف تبیین اصول تربیت شهروندی مبتنی برفلسفه هانا آرنت تدوین شده است. برای دستیابی به این هدف،از روشهای تحلیل منطقی فرارونده، تحلیل مفهومی و است نتاج عملی استفاده شده است. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که بنیاده ای فلسفه آرنت بر تلفیقی هوشمندانه از نحلههای نئو ارسطویی و اگزیستانسیالیسم جهت فهم و نقد پدیدارهای زندگی استوار است. شهروندی آرنتی نیز بر انگارههایی نظری چون وجود بستر عمومی، هویت جمعی و عاملیت انسانی ابتنا داشته که ضمن وجود ارتباط متقابل میان عناصر شهروندی، اخلاق شهروندی هم اهمیت خاصی یافته است بهگونهای که این عنصر درکنار عناصری چون حق و وظیفه، نقش قابل توجهی را در قوام و دوام این رویکرد از شهروندی ایفا مینماید. افزون بر این، براساس مبانی شهروندی آرنتی به مثابه ویژگیهای مقوم این گونه از شهروندی، اصولی چون خود انگیختگی، انکشاف، بسط اندیشه، ناهمسانی، تصدیق و دگرپذیری، تمرکززدایی، تعامل پایدار و فرآیند- مداری برای تربیت شهروندی آرنتی استنتاج شده است. استنتاج این اصول نشانگر وجود ارتباطی تنگاتنگ میان تربیت شهروندی و مبانی آن با فلسفه هانا آرنت است؛ فلسفهای که آرنت از طریق آندرپی صورتبندی و احیا مفهومی اصیل از شهروندی بوده است که همچون رویکردی متفاوت و با اهمیت در میان گفتارهای شهروندی خود را باز مینمایاند. اهمیت چنین دیدگاهی درباره شهروندی، انجام پژوهش های دیگری را برای بررسی های مقایسهای میان این رویکرد با دیگر رویکردهای تربیت شهروندی و نیز پژوهشهایی را به منظور به کارگیری این اصول در عرصههایی چون برنامه درسی، مدیریت آموزشی و تدریس تربیت شهروندی مبتنی بر اندیشه آرنت ایجاب مینماید. کلیدواژگان:هانا آرنت، شهروندی، حقوق شهروندی، اخلاق شهروندی، تربیت شهروندی _______________________________________________ تاریخ دریافت: 6/10/93 تاریخ پذیرش: 18/5/94 *دانشجوی دکتری فلسفه تربیت، دانشگاه تربیت مدرسmkhezriaghdam@yahoo.com **دانشیارگروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرسsajadism@modares.ac.ir***دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرسamanoocheri@yahoo.com ****استادیارگروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت مدرسalireza_sadegzadeh@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Principles of Citizenship Education Based on Hannah Arendt’s Philosophy
چکیده انگلیسی مقاله
Principles of Citizenship Education Based on Hannah Arendt’s Philosophy M. Khezri Aghdam S.M. Sajjaadi, Ph.D. A. Manoochehri, Ph.D. A.R. Saadeghzaadeh Ghamsari, Ph.D. Citizenship education, like education in general, has its philosophical foundations, and curriculum planners need to be familiar with these philosophies in order to do their job well. Among such philosophies is Hannah Arendt’s, a clever synthesis of neo-Aristotelian and existentialist thoughts. According to this philosophy citizenship assumes the existence of a public context, collective identity, and human agency while maintaining a mutual relationship between its elements among which morality has a special and significant role alongside right and duty. Furthermore, self-motivation, discovery, elaboration of thought, variance, affirmation and acceptance of others, decentralization, sustained interaction, and being process oriented are among principles that can be deduced from Arendt’s philosophy, wherein an original conception of citizenship is revived and presented as an important, yet different, approach to the discourse on this topic. Such perspective necessitates further research on its possible use in curriculum planning, educational administration, and teaching citizenship courses. Key words: Hannah Arendt, citizenship, citizenship rights, citizenship morality, citizenship education
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد خضری اقدم |
سید مهدی سجادی | seyed mehdi
عباس منوچهری |
علیرضا صادق زاده |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-39&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات