این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۶۹-۲۰۰

عنوان فارسی تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه ایران با رویکرد سواد اطلاعاتی
چکیده فارسی مقاله تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره متوسطه ایران با رویکرد سواد اطلاعاتی الهه ابراهیمی درچه* دکتر مظفر چشمه سهرابی** دکتر محمدرضا نیستانی*** چکیده این پژوهش1 با هدف تعیین میزان به‌کارگیری مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در کتابهای درسی پایه چهارم رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی دوره متوسطه انجام شده است که مطالعه ای با روش تحلیل محتوای کمّی است. جامعه پژوهش،همه کتابهای درسی پایه اول تا چهارم رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی، و معارف اسلامی دوره متوسطه (96 عنوان) سال تحصیلی 1392-1391 بوده است. با روش نمونه‌گیری هدفمند،کتابهای درسی پایه چهارم رشته‌های ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی (19 عنوان) به منزله نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات سیاهه وارسی محقق ساخته‌ای است که مفهوم سواد اطلاعاتی در آن با الهام از استاندارد قدرت اطلاعات به مقوله‌های اصلی و فرعی تقسیم شده و فراوانی هر مقوله در کتابهای درسی شمارش شده است.تجزیه و تحلیل داده‌ها بر اساس شاخصهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS 16انجام پذیرفته است. طبق یافته‌هادر هر سه رشته ریاضی فیزیک، علوم تجربی و علوم انسانی، کتاب زبان و ادبیات فارسی بیشترین کاربرد استانداردهای سواد اطلاعاتی را به خود اختصاص داده است. مؤلفه‌های سواد اطلاعاتی در کتابهای درسی هر سه رشته مشاهده شده و با توجه به اینکه فراوانی استانداردهای سواد اطلاعاتی در رشته ریاضی 127، در رشته تجربی 141 و در رشته انسانی 124 مرتبه است، بیشترین فراوانی به رشته علوم تجربی اختصاص یافته است. از مجموع یافته‌های سه رشته پیداست که استاندارد کاربرد اطلاعات به طور مؤثر و خلاقانه بیشترین فراوانی (11/47 درصد) را دارد. کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، کتاب درسی، تحلیل محتوا، دوره متوسطه، ایران _______________________________________ تاریخ دریافت: 21/4/93 تاریخ پذیرش: 18/5/94 *کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش ­شناسی، دانشگاه اصفهانebrahimy87@gmail.com **عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانsohrabi51@yahoo.com *** عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهانneyestani@gmail.com 1. این مقاله برگرفته از پایان­ نامه کارشناسی ارشد است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، کتاب درسی، تحلیل محتوا، دوره متوسطه، ایران

عنوان انگلیسی Content Analysis of the High School Textbooks in Iran from Information Literacy Perspective
چکیده انگلیسی مقاله Content Analysis of the High School Textbooks in Iran from Information Literacy Perspective E. Ebraahimi Dorcheh M. Cheshmeh Sohraabi, Ph.D. M. R. Neyestaani, Ph.D. To determine the extent to which information literacy is utilized within the 10th grade textbooks across different disciplines, a sample of 19 textbooks from among 96 high school textbooks was selected. The instrument used in the study consisted of two sets of major and minor categories of information power as related to information literacy. Results show that across the three major areas of humanities, science, and mathematics the Farsi textbook contains the highest frequency of referring to information literacy. As for the disciplines, the textbooks in experimental science show the highest frequency (141) while the humanities have the lowest (124). The creative and effective use of information has the highest frequency (47.11%) across three disciplines. Key words: information literacy, textbook, content analysis, high school, Iran
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه ابراهیمی درچه |


مظفر چشمه سهرابی | cheshmeh sohrabi


محمدرضا نیستانی | mohammad reza



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-38&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات