این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۴۵-۱۶۸
عنوان فارسی
تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه هفتم (اول متوسطه) مبتنی بر مراحل حل مسئله
چکیده فارسی مقاله
تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه هفتم (اول متوسطه) مبتنی بر مراحل حل مسئله دکتر مرتضی سمیعی زفرقندی* فردوس خجسته** چکیده در جهت گیری کلی سازماندهی محتوای علوم در برنامه درسی ملی ذکر شده است که این حوزه به پرورش مهارتهای فرآیندی علمی میپردازد وبه انتقال فرآورده های دانش اکتفا نمی کند. همچنین این برنامه آموختن روش و مسیر کسب علم را یکی از اهداف اصلی آموزش علوم می داند(سند ملی برنامه درسی جمهوری اسلامی ایران ،1391). یکی از اقدامات اساسی برای دستیابی به این مقصود تألیف کتاب بر مبنای تقویت فرآیندهای شناختی است که به زعم صاحب نظران توجه به مراحل حل مسئله از آن جمله است. هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتاب علوم پایه هفتم از نظر میزان توجه به این رویکرد است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع تحلیل محتواست. ابزار تحقیق فرم تحلیل محتوا با توجه به مراحل حل مسئله شامل: برخورد با موقعیت مبهم(مسئله)،گردآوری اطلاعات، ساختن فرضیه، آزمایش فرضیه و نتیجه گیری است. در تجزیه و تحلیل داده ها از روش آنتروپی شانون استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که در مجموع محتوای کتاب 35 درصد فعال (حداقل به یک مرحله توجه شده است) و 65 درصد غیر فعال است. همچنین محتوای کتاب در مقوله های تصاویر ومتن با مراحل حل مسئله انطباق لازم را ندارد، اما از نظر فعالیتها (تکالیف وتمرینها) انطباق لازم را داراست و در محتوای فعال، مراحل اول تا چهارم با ضریب اهمیت به ترتیب 378/0،257/0، 253/0 و 125/0بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. کلیدواژگان: کتاب درسی علوم، حل مسئله دیویی، تحلیل محتوا، روش آنتروپی شانون _____________________________ تاریخ دریافت: 13/5/94 تاریخ پذیرش:13/10/94 *عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشmo_samie@yahoo.com **کارشناس ارشد برنامه ریزی درسیsf.khojasteh@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Content Analysis of Seventh Grade’s Science Textbook in terms of Problem Solving Stages
چکیده انگلیسی مقاله
Content Analysis of Seventh Grade’s Science Textbook in terms of Problem Solving Stages M. Sami’ee Zafarghandi, Ph.D. F. Khojasteh The national curriculum in science is not geared solely toward the development of scientific skills and transfer of knowledge products. Accordingly the learning of scientific methods is among the main objectives of science education. To reach this goal, writing textbooks aimed at strengthening cognitive processes and attending to the stages of problem solving is paramount. To ascertain the extent to which the 7th grade science textbook does this, its content was analyzed. The data analysis shows that 35% of the content actively covers the topic. Furthermore both the text and the illustrations therein fail to correspond with the stages of problem solving adequately. Nevertheless, in terms of exercises and homework given adequate correspondence is maintained and the stages 1-4 are differentially covered. Key words: science textbook, 7th grade, problem solving, content analysis
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مرتضی سمیعی زفرقندی | samiei zafarghandi
فردوس خجسته |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-37&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات