این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۲، شماره ۱، صفحات ۱۱۷-۱۴۴

عنوان فارسی تأملی بر رفتارهای ضد تولیدی معلمان در تدریس: واکاوی نشانگان، ابعاد و ارزیابی وضع موجود در مدارس شهر تهران
چکیده فارسی مقاله تأملی بر رفتارهای ضد تولیدی معلمان در تدریس: واکاوی نشانگان، ابعاد و ارزیابی وضع موجود در مدارس شهر تهران شهره حسین پور طولازدهی* دکتر حسن رضا زین آبادی** اکرم علیمردانی*** فهیمه کرد فیروزجایی**** چکیده پژوهش آمیخته حاضر با هدف شناسایی نشانگان رفتارهای ضد تولیدی معلمان در تدریس و ارزیابی وضع موجود این رفتارها در میان معلمان مدارس شهر تهران انجام شده است. در بخش کیفی از طریق روشهای نمونه‌گیری هدفمند، با معلمان و کارشناسان مصاحبه شد. پس از آن با تحلیل محتوا و کدگذاری مصاحبه‌ها، 32 رفتار ضدتولیدی اساسی در سه بعد دانش، رفتار و تعهد حرفه ای شناسایی شدند. در مرحله کمّی از طریق رفتارهای شناسایی شده، پرسشنامه ای با روایی محتوایی تایید شده و پایایی مناسب (آلفای کرونباخ69/95) تدوین شد و 397 معلم آن را تکمیل کردند. در رویکرد کمّی پژوهش روش توصیفی- همبستگی، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون فریدمن به کار گرفته شده است. یافته‌های پژوهش در مجموع حاکی از وجود معنادار رفتارهای ضد تولیدی در معلمان مورد مطالعه است. تجزیه و تحلیل کمّی نتایج نشان می‌دهد که رفتارهای ضدتولیدی معلمان در سه بعد مورد مطالعه به صورتی معنادار در مدارس وجود دارند. رفتارهای شناسایی شده بر اساس آزمون فریدمن در بعد دانش حرفه ای به ترتیب اهمیت مربوط به گویه‌های" ایجاد زمینه‌های رقابت با دیگران به جای پرورش روحیه همکاری و مشارکت"، "استفاده از روشهای تدریس سنتی و غیرفعال به‌جای روشهای تدریس فعال، مشارکتی و مبتنی بر خلاقیت"، در بعد عمل حرفه ای "پرهیز از ایجاد موقعیتهای نقدکننده" و " تمایل به ایجاد فضای الزام و اجبار در کلاس به جای آزادی و انتخاب "، و در بعد تعهد حرفه ای "پوشاندن و مخفی نگه داشتن ضعف های آموزشی و ارائه آموزش نادرست به دانش آموزان " و " بی‌انگیزه کردن دانش آموزان به تحصیل" بوده اند. کلید واژگان: رفتار ضد تولیدی، سوء رفتار سازمانی، دانش حرفه ای، رفتار حرفه ای، تعهد حرفه ای ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 6/12/93 تاریخ پذیرش: 15/7/94 * دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی shohrehhossienpour@yahoo.com **عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی hzeinabadi@yahoo.com *** دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی ak.alimardani2014@gmail.com **** دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی fariba.kord@gmail.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Evaluation of Current Conditions of Schools in Tehran in terms of Counterproductive Behaviors of Teachers
چکیده انگلیسی مقاله The Evaluation of Current Conditions of Schools in Tehran in terms of Counterproductive Behaviors of Teachers S. Hosainpoor Toolaazdehi H.R. Zainaabaadi, Ph.D. A. Alimardaani F. Kord Firoozjaaee To evaluate the current conditions of schools in Tehran in terms of counterproductive behaviors of teachers initially a number of teachers and experts were interviewed from which a set of 32 counterproductive behaviors along the three dimensions of knowledge, behavior, and professional commitment was drawn. A questionnaire containing these behaviors, and with adequate validity and internal consistency, was completed by a sample of 397 teachers. The data analysis revealed that counterproductive behaviors such as “emphasizing competition instead if cooperation, using traditional methods of teaching instead of new creative approaches, avoiding criticism, tending towards compulsory tasks rather than elective ones, covering up weaknesses and giving wrong information to students, and demotivating students” were observable among teachers. Key words: counterproductive behavior, organizational misbehavior, professional knowledge, behavior, and commitment
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهره حسین پور طولازدهی |


حسن رضا زین آبادی |


اکرم علیمردانی |


فهیمه کرد فیروزجایی | kord firouzjaei



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-36&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات