این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۶۹-۸۷

عنوان فارسی تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد در کودکان پسر پیش‌دبستانی
چکیده فارسی مقاله تأثیر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد در کودکان پسر پیش‌دبستانی دکتر سید محمد شبیری* حسین میبودی** عادله سرادی‌پور*** سحر رشیدی**** چکیده آموزش حفاظت از محیط زیست از مناسب‌ترین شیوه ­هایی است که با آگاهی دادن به کودکان و بزرگسالان در زمینۀ محیط زیست به آنان می‌آموزد تا از طریق احترام گذاشتن به طبیعت، خود را مسئول حفظ و حراست از محیط زیست بدانند. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای آموزشی بر میزان یادگیری کودکان پسر پیش دبستانی دربارۀ مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد است.روش پژوهش از نوع کاربردی و طرح پیش ­آزمون و پس ­آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش همۀ کودکان 5تا 6 ساله شهر مشهد است.حجم نمونه 30 کودک می­باشد که به طور تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم­ بندی شدند.گروه آزمایش، مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد را از طریق بازیهای آموزشی و گروه کنترل به روش سنتی تدریس آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل پنج بازی آموزشی محقق‌ساخته و پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به تائید متخصصان رسیده و پایایی آن با آلفای کرونباخ 721/0 به دست آمده است. داده‌های حاصل با آزمون «tگروه های مستقل» تحلیل شده اند. نتایج نشان داد که سطح معناداری به دست آمده در دو گروه آزمایش و کنترل در ابعاد مختلف مورد آموزش معنادار بوده است. نتیجه کلی اینکه، بازیهای آموزشی می‌توانند موجب ارتقای میزان یادگیری کودکان پسر پیش‌دبستانی دربارۀ مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد شوند. کلیدواژگان:بازیهای آموزشی، آموزش محیط زیست، مفاهیم بازیافت و استفاده مجدد، کودکان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 26/11/93 تاریخ پذیرش: 3/8/94 * دانشیار دانشگاه پیام نور، گروه علمی آموزش محیط زیست sm_shobeiri@pnu.ac.ir ** دانشجوی دکتری مدیریت محیط زیست، دانشکده محیط زیست و انرژی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران (مسئول مکاتبات) links.state@gmail.com *** دانش‌آموخته کارشناسی ارشد آموزش محیط زیست، دانشگاه پیام نور، تهران ad.saradipour@yahoo.com **** دانشجوی دکتری آموزش محیط زیست دانشگاه پیام نور، تهران sahar_rashidi86@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Learning about Recycling and Reuse through Pre-School Games
چکیده انگلیسی مقاله Learning about Recycling and Reuse through Pre-School Games S.M. Shobeyri, Ph.D. H. Meybodi A. Saraadipoor S. Rashidi Environmental education is the most fundamental approach to environmental protection and can begin from the pre-school level and through the use of games. To show the effectiveness of this approach, a random sample of 30 preschoolers of ages 5 and 6 was selected and then placed into two groups of experimental and control. The experimental group learned about the recycling and reuse of materials by utilizing the specially designed and constructed games, while the other group was taught the same content using the regular teaching method. Furthermore, a questionnaire with internal consistency of 0.72 was constructed and used. Data analyses revealed a significant difference between the knowledge of the two groups on the given subject with the experimental group having the upper hand. Hence, the use of such games in preschools is recommended. Key words: educational games, environmental education, recycling and reuse, preschoolers 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد شبیری | seyed mohammad


حسین میبودی |


عادله سرادی پور |


سحر رشیدی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-28&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات