این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۴۷-۶۸
عنوان فارسی
تأثیر مشارکت پذیری مدیران مدارس بر برنامهها و وظایف مشارکت بخش خصوصی- دولتی
چکیده فارسی مقاله
تأثیر مشارکت پذیری مدیران مدارس بر برنامهها و وظایف مشارکت بخش خصوصی- دولتی دکتر محمدحسن حسنی شلمانی* چکیده پژوهش حاضر در پی ارائه برنامهها و وظایفی است که دولت را برای توانمندسازی معلمان یاری رساند. از آنجا که بیتفاوتی معلمان در مدارس سبب بیعلاقگی آنان میشود و با توجه به اینکه بهرهوری مدارس ارتباط مستقیم با توانمندی معلمان دارد، بنابراین معلمان به مثابه رکن اصلی آموزش و پرورش، نیازمند توجه بیشتر هستند. توجه به معلمان با افزایش حقوق و ایجاد برنامههای رفاهی برنامهای است موقت و مشارکت پایدار معلمان را موجب نخواهد شد. بنابراین ضمن بهره گیری حداکثری از توانمندی معلمان لازم است برای بهبود وضعیت شغلی، سرنوشت آنان را به دست خودشان بسپاریم. این مقاله برای افزایش کارایی و کارآمدی مدارس و کاهش تصدیگری وزارتخانه آموزش و پرورش در نظر دارد که تأثیر مؤلفههای مشارکت بخش خصوصی- دولتی را بر برنامهها و وظایف کاربردی دولت نشان دهد. نمونه بررسی شده 432 نفر از مدیران مقطع ابتدایی مناطق نوزدهگانه تهران بوده است. میزان تأثیر مؤلفههای مشارکت بخش خصوصی- دولتی بر برنامهها و وظایف کاربردی دولت، با بهره گیری از روش معادلات ساختاری، 42% به دست آمده است. برنامههای کاربردی دولت برای افزایش توانمندی معلمان عبارت اند از: واگذاری مدارس با حفظ مالکیت دولتی به معلمان(بخش خصوصی)، حق انتخاب والدین(حواله آموزشی)، رقابت آموزشی، رتبه بندی مدارس، خود-گردانی مدارس، مکانیزم عرضه و تقاضای آموزشی(دسترسی دانشآموزان با درآمد پایین)، دستمزد مبتنی بر شایستگی معلمان. کلیدواژگان: مشارکت در آموزش و پرورش، مشارکت پذیری مدیران و معلمان، برنامهها و وظایف مشارکت بخش خصوصی- دولتی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 8/11/93 تاریخ پذیرش: 25/8/94 *دکتری مدیریت آموزشی، کارشناس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش hassani_1382@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
School Administrators’ Approach to Cooperation and Its Impact on Development of Cooperative Programs
چکیده انگلیسی مقاله
School Administrators’ Approach to Cooperation and Its Impact on Development of Cooperative Programs M.H. Hasani Shalmaani, Ph.D. Teachers as the main element in the educational system require more attention. However, the added attention needs not to be in the form of additional pay or welfare programs. What needs to be done is delegating power and allowing them to decide on their professional future. A sample of 432 elementary school administrators from all 19 school districts in Tehran was asked on how the cooperation between public and private sectors in education can lead to teacher empowerment and more school efficiency. The following actions constituted 42% of the responses: Giving teachers the right to run government-owned schools, giving parents the right to choose, encouraging educational competition, ranking schools, self-regulation in schools, giving access to low income families, and paying competence-based wages to teachers. Key words: public participation in education, teacher participation, participatory duties, public-private sector
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمدحسن حسنی شلمانی | mohammad hassan hassani shalmaani ph d
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-27&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات