این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۱۳۱-۱۵۳
عنوان فارسی
تأثیرآموزش ترکیبی بربازده های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری دردانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان
چکیده فارسی مقاله
تأثیرآموزش ترکیبی بربازده های یادگیری در قرآن باتوجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان دکتر اسکندر فتحی آذر* دکتر تورج هاشمی ** دکتر یوسف ادیب*** دکتر شهرام واحدی **** سید محمد طباطبایی***** چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش ترکیبی بر بازده های یادگیری(دانش، مهارت و نگرش) در درس قرآن با توجه به اثرات تعدیلی رویکردهای یادگیری(سطحی و عمقی) در دانش آموزان دبیرستانی مدارس استعدادهای درخشان شهر تهران انجام شده است. این پژوهش از نوع پژوهش های نیمه تجربی و از طرحهای عاملی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است.جامعه آماری مورد بررسی 1200نفراز دانش آموزان پسرپایه اول دبیرستان بودند که 120 دانش آموز به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. آموزش ترکیبی به مدت 12 هفته روی گروه آزمایش اجراشد. در این پژوهش از آزمون ریون، پرسشنامه فرآیند مطالعه بیگز و همکاران (2001) و پرسشنامه های معلم ساخته پیشرفت تحصیلی درس قرآن و سنجش نگرش نسبت به آن استفاده شده است. برای تحلیل داده های پژوهش روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد) و استنباطی (روش تحلیل کواریانس چند متغیره) به کار رفته است. نتایج نشان می دهد که میان میانگین پسآزمون بازدههای یادگیری در تعامل با رویکرد یادگیری بعد از حذف اثر پیشآزمون تفاوتی معنادار وجود دارد، به این معنا که آموزش ترکیبی در تعامل با رویکردهای یادگیری، بازده های یادگیری دانش آموزان درگروه آزمایش را با رویکرد عمیق بهبود میبخشد. باتوجه به یافته های این پژوهش و مرور مبانی نظری و تجربی حوزه آموزش ترکیبی میتوان نتیجه گرفت که کاربست این شیوه میتواند بر رشد بازده های یادگیری دانش، مهارت و نگرش دانش آموزان باتوجه به رویکردهای آن نسبت به شیوه های آموزش سنتی تأثیرگذار باشد. کلید واژگان: آموزش ترکیبی، رویکردهای یادگیری (سطحی-عمقی)، بازده های یادگیری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 1/9/94 تاریخ پذیرش: 13/2/95 *استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریزe-fathiazar@tabrizu.ac.ir **استاد گروه روانشناسی دانشگاه تبریز tourajhashemi@yahoo.com ***استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تبریز yousef_adib@yahoo.com ****استاد گروه روان شناسی دانشگاه تبریز vahedi117@yahoo.com *****دانشجوی دکتری رشته روان شناسی تربیتی دانشگاه تبریز smtaba39@yahoo.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Effect of Blended Method of Teaching on Outputs of Learning Quran among Honor High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
The Effect of Blended Method of Teaching on Outputs of Learning Quran among Honor High School Students E. FathiAazar, Ph.D. T. Haashemi, Ph.D. Y. Adib, Ph.D. Sh. Vaahedi, Ph.D. S.M. Tabaatabaa’ee To determine the effect of the blended method of teaching on the knowledge, skills, and attitudes learned in the high school Quran course, with the mediating effect of learning approach (superficial vs. deep), a sample of 120 honor students was randomly selected and then divided into two groups, one of which went through a 12 week Quran instruction using the blended method of teaching. Instruments used in this study include questionnaires on studying process, achievement, and attitude toward learning. Data analyses revealed that the blended method of teaching can improve learning outcomes only if the deep learning approach is employed. Key words: blended teaching, learning approaches (superficial vs. deep), learning outcomes
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اسکندر فتحی آذر | fathi azar
تورج هاشمی |
یوسف ادیب |
شهرام واحدی |
محمد طباطبایی |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-22&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات