این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۲، شماره ۳، صفحات ۷۹-۱۰۵

عنوان فارسی هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل:مطالعه موردی چندگانه
چکیده فارسی مقاله هوشمندسازی مدرسه در ایران از سیاستگذاری تا عمل:مطالعه موردی چندگانه دکتر ابراهیم طلائی* نسرین انصاری** مکرمه پهلوان*** زهرا ابوطالبی**** چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی ماهیت و چگونگی عملیاتی شدن یکی از سیاست های اخیر وزارت آموزش‌ و‌ پرورش با نام هوشمندسازی مدارس است. به این منظور با روش مطالعه موردی که به واکاوی عمیق یک پدیده در یک یا چند مورد می پردازد، چهار مدرسه که در شهر تهران از نظر آموزش‌ و‌ پرورش جزو مدارس هوشمند محسوب می­شدند با نمونه ­گیری هدفمند انتخاب گردیدند. به منظور پاسخ به پرسش های این پژوهش که از جنس چگونگی پدیده هستند از روشهای متعارف تولید داده درپژوهشهای کیفی یعنی مشاهده میان­ مدت، مصاحبه مردم نگارانه و پرسشنامۀ باز استفاده شد و با تکنیکهای مقایسه مداوم، کدگذاری باز و محوری مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های این تحقیق تحت دو مضمون کلیِ عوامل ساختاری و فرآیندی یک مدرسه‌ هوشمند بازنمایی شده‌اند. عوامل ساختاری ناظر بر مضامینی است همچون تعداد رایانه در مدرسه، تعداد و نوع نرم‌افزارهای موجود و میزان استفاده، سواد رایانه‌ای معلم و دروسی که بیشتر در آنها از رایانه استفاده می‌گردد و عوامل فرآیندی ناظر بر مضامینی همچون تعامل معلم و دانش­آموز در کنشهای پداگوژیک آنها، تعامل میان دانش آموزان، تعامل معلم با همکاران و با مدیر مدرسه است. داده‌ها‌ی این پژوهش نشان داده است که فاصله ای قابل ملاحظه میان تلقی اسناد سیاست‌گذاری از مدارس‌هوشمند و آنچه به واقع در حال اتفاق افتادن است، وجود دارد. این شکاف به ­ویژه در خصوص عوامل فرآیندی چشمگیر است. کلید واژگان: مدرسه هوشمند، فناوری اطلاعات و ارتباطات، فرآیند یاددهی-یادگیری، مطالعه موردی چند گانه، سیاست پژوهی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 5/3/94 تاریخ پذیرش: 3/3/95 * استادیار گروه علوم تربیتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرسe.talae@modares.ac.ir ** دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی،دانشگاه علامه طباطبائیnasrin.anssary@gmail.com *** دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه خوارزمیmokaramepahlavan@yahoo.com **** دانش آموخته کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی،دانشگاه خوارزمیabootalebi_z@yahoo.com
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Making Iranian Schools Smart: From Policy to Practice
چکیده انگلیسی مقاله Making Iranian Schools Smart: From Policy to Practice E. Talaa’ee, Ph.D. N. Ansaari M. Pahlavaan Z. Abootaalebi To assess both the essence and ways of operationalization of a recently adopted policy by the MOE with the aim of making Iranian schools smart, four such schools were purposefully selected, observed, and questioned. The collected data have been analyzed using the open coding and continuous comparison techniques. Findings can be categorized into two sets of structural and procedural factors related to smart schools. Structural category includes factors such as the number of computers and software in a school, and the extent of their use, instructors’ knowledge of computers, and courses in which computers are more often utilized; while the procedural category covers things like student-teacher, student-student, and teacher-teacher interactions. The findings indicate a significant gap between the observed reality and what can be found in the documents related to the adopted policy. This gap especially in the procedural category is much more evident. Key words: smart school, information and communication technology, process of learning and teaching, multiple case study, policy research
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ابراهیم طلایی |


نسرین انصاری |


مکرمه پهلوان |


زهرا ابوطالبی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-20&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات