این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۱۳۷-۱۵۴
عنوان فارسی
بررسی نظام راهنمایی و مشاوره دبیرستانهای استان اصفهان از دیدگاه دانش آموزان، مدیران، مشاوران و کارشناس مسئولان مشاوره
چکیده فارسی مقاله
بررسی نظام راهنمایی و مشاوره دبیرستانهای استان اصفهان از دیدگاه دانش آموزان، مدیران، مشاوران و کارشناس مسئولان مشاوره تیمور باقری* چکیده هدف کلی این پژوهش بررسی نارسایی های نظام راهنمایی و مشاوره دبیرستانهای استان اصفهان در سال تحصیلی 92ـ1391 بوده که سیستم حمایتی مشاوران، سیستم برنامه درسی مشاوران و سیستم مشاوره های فردی و گروهی را در برگرفته است. جامعه آماری این پژوهش همۀ مدیران، مشاوران، دانش آموزان و کارشناس مسئولان مشاوره استان بوده اند. حجم نمونه 344 نفر بوده که به روش تصادفی ساده انتخاب شده است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع پیمایشی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود که دارای روایی صوری و محتوایی بوده و پایایی آن به روش ضریب آلفای کرونباخ 97% به دست آمده است. نتایج نشان می دهد که از نظر مدیران، مشاوران و کارشناسان میزان نارسایی ها کمتر از حد متوسط اما از نظر دانش آموزان بیشتر از حد متوسط بوده است (001/0=P) و میان پاسخ های مدیران، مشاوران و دانش آموزان در مورد وجود یا عدم وجود امکانات تفاوت معنادار وجود دارد (001/0=P). همچنین دانش آموزان دختر بیشتر از دانش آموزان پسر، دانش آموزان رشته علوم انسانی بیشتر از دانش آموزان سایر رشته ها، پایه پیش دانشگاهی بیشتر از سایر پایه ها و دانش آموزان 17 و 18 ساله بیشتر از سایر سنین نارسایی ها را ارزیابی نموده اند و این نتایج در سطح 1./.=α معنادار بوده است. همچنین در این پژوهش دانش آموزان همه مدارس اعلام داشتند که دارای مشاور بوده اند و 95 درصد آنها مشاوران خود را می شناختند و 93 درصد آنها اعلام داشتند که مشاور در کلاس آنها حضور پیدا کرده است. کلید واژگان: نارسایی های نظام راهنمایی و مشاوره، سیستم حمایتی، سیستم برنامه درسی، سیستم مشاوره فردی و گروهی، سیستم پاسخگویی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 29/4/94 تاریخ پذیرش: 16/5/95 * مدرس و مسئول فنی مرکز مشاوره دانشگاه فرهنگیان شهید باهنر اصفهان Teimour.bagheri.20@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
High School Counselling and Guidance in Isfahan:An Opinion Survey
چکیده انگلیسی مقاله
High School Counselling and Guidance in Isfahan:An Opinion Survey T. Baagheri Counselling and guidance services given to high school students in Isfahan suffer from many inadequacies in areas of supporting counsellors, and providing individual and group counselling. To identify the shortcomings a sample of 344 counsellors, administrators, and students, randomly selected, was given a questionnaire which seemed to have validity and an internal consistency of 0.97. The data analyses revealed a significant difference between opinions of students and those of the other groups in regards to the severity of the shorcomings, just as there was such a difference regarding the existence of facilities. Significant differences were also detected between male and female students, humanities students vs. others, 12th graders compared to students of other grades, and the 17-18 year olds against the other age groups. While all students have a counsellor, only 95% of them know their counsellor, and 93% have seen their counsellor in the classroom. Key words: inadequacies in counselling and guidance, support system, curriculum, personal and group counselling, liability
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
تیمور باقری |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-15&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات