این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۱۲۳-۱۳۶

عنوان فارسی رابطه ناگویی هیجانی وتعهد سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران زن آموزش و پرورش
چکیده فارسی مقاله رابطه ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران زن آموزش و پرورش زینب بابای خاکیان* دکتر جهانگیر کرمی ** دکتر علیرضا رشیدی*** چکیده پژوهش حاضر1 با هدف تعیین رابطه ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی با فرسودگی شغلی دبیران آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انجام شده است. جامعه آماری پژوهش همۀ دبیران زن آموزش و پرورش شهر کرمانشاه بوده که از میان آنها به روش نمونه­ گیری خوشه ای نمونه ای به حجم 300 نفر انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ­ها از پرسشنامه­ های ناگویی هیجانی تورنتو، تعهد سازمانی آلن و مایر و فرسودگی شغلی ماسلاچ استفاده شده است. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و داده ­ها با روشهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره تحلیل شده اند. نتایج پژوهش نشان می­ دهد که میان مؤلفه­ های ناگویی هیجانی و فرسودگی شغلی رابطه مثبت وجود دارد، یعنی با افزایش ناگویی هیجانی، فرسودگی شغلی افزایش می­ یابد و با کاهش ناگویی هیجانی، فرسودگی شغلی کاهش می­یابد. میان تعهد سازمانی و خرده مقیاسهای آن با فرسودگی شغلی رابطه منفی وجود دارد، یعنی با افزایش تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی کاهش می­ یابد و با کاهش تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی افزایش می­ یابد و ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی توان پیش­بینی فرسودگی شغلی را دارند. براساس نتایج پژوهش ناگویی هیجانی و تعهد سازمانی از عوامل پیش بینی کننده فرسودگی شغلی هستند، بنابراین توصیه می­شود در پیشگیری و کاهـش فرسودگی شغلی، این عوامـل به دقت مـورد توجه قرار گیرند. همچنـین می­توان با تدابیر مناسب به سلامت محیط شغلی و کاهش فرسودگی شغلی دبیران کمک کرد. کلید واژگان: ناگویی هیجانی، تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 5/7/94 تاریخ پذیرش: 8/4/95 *کارشناس ارشد روانشناسی (نویسنده مسئول) Khakian2@gmail.com ** دانشیار و مدیر گروه روانشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه J.karami@razi.ac.ir ***استادیار و مدیر گروه مشاوره دانشگاه رازی کرمانشاه Alrashidi@razi.ac.ir 1. این مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد استخراج شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناگویی هیجانی، تعهد سازمانی، فرسودگی شغلی

عنوان انگلیسی The Relation between Alexithymia, Organizational Commitment, and Occupational Burnout among Female High School Teachers
چکیده انگلیسی مقاله The Relation between Alexithymia, Organizational Commitment, and Occupational Burnout among Female High School Teachers Z. Baabaay Khaakiaan J. Karami, Ph.D. A.R. Rashidi, Ph.D. To assess the extent of alexithymia and organizational commitment, and examine the relation between them and occupational burnout, a cluster sample of 300 high school teachers was selected and three instruments for measuring the three constructs were administered. Data analyses revealed that alexithymia is positively correlated with occupational burnout, whereas the latter’s correlation with organizational commitment is negative. It is concluded that the occupational burnout can be predicted by the other two constructs; hence, preventive measures would involve improvements in both commitment and alexithymia. Key words: alexithymia, organizational commitment, occupational burnout
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زینب بابای خاکیان | babaie khakian


جهانگیر کرمی |


علیرضا رشیدی |



نشانی اینترنتی http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-14&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات