این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
تعلیم و تربیت
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۴۱-۶۶
عنوان فارسی
بررسی بدفهمیهای دانشآموزان سال سوم متوسطه در مورد مفهوم حد
چکیده فارسی مقاله
بررسی بدفهمیهای دانشآموزان سال سوم متوسطه در مورد مفهوم حد دکتر ابراهیم ریحانی* زهرا شریفی** محمد سلطانی*** چکیده مفهوم حد یکی از مفاهیم بنیادی در ریاضیات، حساب دیفرانسیل و انتگرال است. این مفهوم به سبب پیش نیاز بودن برای مفاهیمی همچون پیوستگی، مشتق، انتگرال و سریها، از اهمیتی ویژه در ریاضیات برخوردار است. پژوهش حاضر1که به روش کیفی انجام شده است، به بررسی بدفهمیهای دانشآموزان سال سوم متوسطه در مورد مفهوم حد در شهرستان قوچان پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی و تجربی این شهر بوده است. نمونه 108 نفری این پژوهش، شامل 74 پسر و 34 دختر، به شیوه تصادفی خوشهای تک مرحلهای انتخاب شدهاست. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته است که 11 سؤال از مبحث حد را دربرمی گیرد. باتوجه به آلفای کرونباخ 792/0 به دست آمده،پایایی سؤالات مورد تأیید بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نماینگر درک ناقص دانشآموزان از مفهوم حد و پیوستگی است.تعبیر حد تابع به مثابه یک مرز، عدم تمایز میان مقدار تابع و حد آن، الزامی دانستن وجود مقدار تابع برای وجود حد آن در یک نقطه، درک نادرست از زبان و اصطلاحاتبه کاررفته برای تعریف حد، عدم درک مفهوم بینهایت وناتوانی در تفسیر حدتابع به کمک نمودار آن از مشکلات و بدفهمی های دانش آموزان در درک مفهوم حد است. برخی دیگر از مشکلات هم به درک مفاهیم دیگری مانند تابع برمیگردد. مثلاً عدم درک مفهوم تابع و ناتوانی در ارتباط میان بازنمایی های گوناگون یک تابع، از عوامل مؤثر بر درک دانش آموزان از مفهوم حد است. به طور خلاصه میتوان گفت که درک دانش آموزان از مفهوم حد متکی بر تصور مفهومی آنان است.همچنین دانشآموزان در این تحقیق نشان میدهند که درک آنها از مفهوم حد، محدود به دستورات و روشها و الگوریتم هایی است که به آنها آموزش داده شده است. کلید واژگان: تابع، بدفهمی، حد، دانشآموزان، سوم متوسطه، آموزش ریاضی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 11/11/94 تاریخ پذیرش: 23/5/95 * دانشیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(نویسنده مسئول) e_reyhani@yahoo.com ** دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجاییzahra_sharifi1111@yahoo.com *** کارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضیsoltanim60@yahoo.com 1. این پژوهش با حمایت مالی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طبق قرارداد شماره 19094 در سال 1395 انجام گردیده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابع، بدفهمی، حد، دانشآموزان، سوم متوسطه، آموزش ریاضی
عنوان انگلیسی
Misunderstandings about the Concept of Limit among High School Seniors
چکیده انگلیسی مقاله
Misunderstandings about the Concept of Limit among High School Seniors E. Reyhaani, Ph.D. Z. Sharifi M. Soltaani The concept of limit is one of the basic concepts in mathematics. As such, clear understanding of it is pre-requisite for learning many other concepts. However, many of high school students suffer from misunderstanding this basic concept. To identify and remedy these misconceptions, a cluster sample of 108 high school seniors (74 boys and 34 girls) was selected and then given a questionnaire on the concept with an internal consistency of 0.79. Data analysis show that the students fail to correctly understand the concept of limit and continuity, as they do not view the limit as a borderline, do not distinguish the limit of a function from itself, have no correct conception of infinity, fail to use the language and special terms correctly, and cannot use graphs to explain limit. It is concluded that the root of the matter is in students’ conceptual framework and limited to guidelines and methods given to them by their teachers. Key words: function, misunderstanding, limit, high school seniors, math teaching
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابراهیم ریحانی |
زهرا شریفی |
محمد سلطانی |
نشانی اینترنتی
http://qjoe.ir/browse.php?a_code=A-10-107-10&slc_lang=other&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات