International Journal of Behavioral Science، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۱

عنوان فارسی بررسی نظام ارزشی زنان شاغل‏
چکیده فارسی مقاله . مقدمه: تحقیق حاضر با هدف تعیین ترجیح ارزشی و شدت جهت‌گیری نظام ارزشی زنان شاغل در سپاه از نظر ‏سن، وضعیت تاهل و سابقه کار صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی – پس رویداری است. برای تعیین نمونه، ابتدا از بین استان‌های ‏کشور 10 استان، به صورت تصادفی انتخاب گردید، سپس برحسب تعداد خواهران شاغل در هر یک از استان‌های ‏مذکور، 662 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد نمونه مورد بررسی، پرسشنامه نظام ‏ارزشی و پرسشنامه مشخصات فردی- خانوادگی را تکمیل کردند. داده‌های بدست آمده با روشهای آماری ‏t‏ و ‏تحلیل واریانس (‏ANOVA‏) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: ازنظر سن نتایج بدست آمده بیانگر تفاوت معنادار ازنظر ترجیح ارزشهای اقتصادی و سیاسی بین آنهاست. ‏بعلاوه ازنظر شدت جهت‌گیری ارزشی نتایج بدست آمده بیانگر تفاوت معنادار از نظر ارزشهای سیاسی، اجتماعی، ‏مذهبی و جهانی‌سازی است. ازنظر وضعیت تاهل، تفاوت معناداری بین افراد مجرد و متاهل از نظر ارزشهای ‏خانوادگی و هنری وجود دارد. ازنظر سابقه خدمت بین سه گروه مورد مطالعه از نظر ارزشهای اقتصادی و ملی ‏تفاوت معناداری وجود دارد و از نظر شدت جهت‌گیری ارزشی فقط در ارزش مذهبی بین آنها تفاوت معنادار وجود ‏دارد.‏ نتیجه‌‌گیری: افراد مسن‌تر کمتر به مسائل اقتصادی و بیشتر به مسائل مذهبی و سیاسی توجه دارند. ارزشها ‏خانوادگی در افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد است و ارزشهای اقتصادی و ملی در افراد با سابقه خدمت بیشتر، ‏کمتر از افراد با سابقه خدمت کمتر است.‏
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: This investigation designed to determine the value system ‎and the relation between their value system and employed years in women ‎that works in Sepah. Method: Six hundred and sixty two women that work in Sepah were ‎selected randomly from ten state of Iran. The Lotfabadi’s value system ‎Questionnaire were given to participants and asked them to complete them. ‎The data collected was analyzed by descriptive statistics and variance ‎analyzes of two variables. Results: the preference sequence in values in this study was: religious ‎values, national values, social values, family values, scientific values, art ‎values personal values, diplomatic values globalization value. The results ‎demonstrate that the religious value is the higher value and the globalization ‎value is lower value than other values in this sample. Conclusion: In all age groups the religious value placed in top of values and ‎globalization placed in lower part of table. In married persons the family ‎values placed upper than unmarried persons.‎
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی فتحی آشتیانی | ali fathi ashtiani


محمد باقر حبی | mohammad bagher hobi


فاطمه سوری ‎ | fateme soori ‎


هاله آرزمی ‎ | haleh arazmi


طاهره الهی ‎ | tahere elahi ‎


فاطمه رییسی ‎ | fateme raeesi ‎


حمید طرخورانی ‎ | hamid tarkhorani‎



نشانی اینترنتی http://journals.bmsu.ac.ir/jbs/index.php/jbs/article/view/102
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2489/article-2489-388787.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده Short Communications
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات