|
International Journal of Behavioral Science، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی نظام ارزشی زنان شاغل |
|
چکیده فارسی مقاله |
. مقدمه: تحقیق حاضر با هدف تعیین ترجیح ارزشی و شدت جهتگیری نظام ارزشی زنان شاغل در سپاه از نظر سن، وضعیت تاهل و سابقه کار صورت گرفته است. روش: پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی – پس رویداری است. برای تعیین نمونه، ابتدا از بین استانهای کشور 10 استان، به صورت تصادفی انتخاب گردید، سپس برحسب تعداد خواهران شاغل در هر یک از استانهای مذکور، 662 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. افراد نمونه مورد بررسی، پرسشنامه نظام ارزشی و پرسشنامه مشخصات فردی- خانوادگی را تکمیل کردند. دادههای بدست آمده با روشهای آماری t و تحلیل واریانس (ANOVA) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: ازنظر سن نتایج بدست آمده بیانگر تفاوت معنادار ازنظر ترجیح ارزشهای اقتصادی و سیاسی بین آنهاست. بعلاوه ازنظر شدت جهتگیری ارزشی نتایج بدست آمده بیانگر تفاوت معنادار از نظر ارزشهای سیاسی، اجتماعی، مذهبی و جهانیسازی است. ازنظر وضعیت تاهل، تفاوت معناداری بین افراد مجرد و متاهل از نظر ارزشهای خانوادگی و هنری وجود دارد. ازنظر سابقه خدمت بین سه گروه مورد مطالعه از نظر ارزشهای اقتصادی و ملی تفاوت معناداری وجود دارد و از نظر شدت جهتگیری ارزشی فقط در ارزش مذهبی بین آنها تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجهگیری: افراد مسنتر کمتر به مسائل اقتصادی و بیشتر به مسائل مذهبی و سیاسی توجه دارند. ارزشها خانوادگی در افراد متاهل بیشتر از افراد مجرد است و ارزشهای اقتصادی و ملی در افراد با سابقه خدمت بیشتر، کمتر از افراد با سابقه خدمت کمتر است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: This investigation designed to determine the value system and the relation between their value system and employed years in women that works in Sepah. Method: Six hundred and sixty two women that work in Sepah were selected randomly from ten state of Iran. The Lotfabadi’s value system Questionnaire were given to participants and asked them to complete them. The data collected was analyzed by descriptive statistics and variance analyzes of two variables. Results: the preference sequence in values in this study was: religious values, national values, social values, family values, scientific values, art values personal values, diplomatic values globalization value. The results demonstrate that the religious value is the higher value and the globalization value is lower value than other values in this sample. Conclusion: In all age groups the religious value placed in top of values and globalization placed in lower part of table. In married persons the family values placed upper than unmarried persons. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی فتحی آشتیانی | ali fathi ashtiani
محمد باقر حبی | mohammad bagher hobi
فاطمه سوری | fateme soori
هاله آرزمی | haleh arazmi
طاهره الهی | tahere elahi
فاطمه رییسی | fateme raeesi
حمید طرخورانی | hamid tarkhorani
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.bmsu.ac.ir/jbs/index.php/jbs/article/view/102 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2489/article-2489-388787.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Short Communications |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|