|
International Journal of Behavioral Science، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۰۳-۱۰۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارتهای روانی- اجتماعی بر مدیریت هیجانی و سلامت روان رانندگان |
|
چکیده فارسی مقاله |
. مقدمه: آمارهای گزارششده در ایران حاکی از آن است که حوادث رانندگی پس از بیماریهای قلبی و عروقی، دومین و در گروه سنی زیر 40 سال اولین علت مرگومیر محسوب میشود. بر اساس برخی از پژوهشها، تصادفات بیشتر از وضعیت سلامت روانی، مشکلات رفتاری و نگرش رانندگان ناشی میشود. پژوهش حاضر با هدف تهیه بسته آموزشی مهارتهای روانی اجتماعی رانندگان و بررسی اثربخشی آن بر بهزیستی روانشناختی و مدیریت هیجانی آنان ازجمله اضطراب و پرخاشگری انجامشده است. روش: پژوهش حاضر از نوع شبهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی است. گروه نمونه بهصورت دردسترس شامل 350 نفر از رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بود که بهصورت تصادفی در 10 گروه تقسیم و آموزشهای موردنظر را دریافت کردند. آزمودنیها در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون به سیاهه احساس خصومت رادفورد – ویلیامز، سیاهه اضطراب حالت- صفت بزرگسالان و سلامت روانی (شامل بهزیستی روانشناختی و درماندگی روانشناختی) پاسخ دادند. بسته آموزشی مداخلات روانی- اجتماعی رانندگان در قالب 9 جلسه 80 دقیقهای در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اجرا شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از تحلیلهای مجزای آزمون t وابسته و اندازهگیریهای مکرر استفاده شد. یافتهها: نتایج حاصل از دادههای مقیاس احساس خصومت و مقوله اضطراب حالت نشان داد، میانگینهای دو مرحله پیشآزمون و پس-آزمون تفاوت معناداری ندارند. نتایج حاصل از دادههای مقیاس سلامت روانی (با دو خردهمقیاس) نشان داد، نیمرخ میانگینهای دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری دارد و اثربخشی مداخله بر مؤلفه درماندگی روانشناختی بیشتر از بهزیستی روانشناختی بوده است. نتیجهگیری: شرکت در این دوره آموزشی، به کاهش میانگین گروه در احساس خصومت، اضطراب حالت و درماندگی روانشناختی منجر شده است، اگرچه این تفاوت چندان چشمگیر نیست. شرکت در دوره آموزشی مهارتهای روانی- اجتماعی باعث افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش درماندگی روانشناختی شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of psycho-social skill training packages for drivers on their emotional management and mental health |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introducation: According to the studied literature, driving accidents followed by cardiovascular diseases, is the second cause (the first in the age group below 40 years) leading to deaths in Iran. Based on research, accidents are affected by mental health status, behavioral problems and attitudes of drivers. The aim of the present study is to prepare psycho-social skill training packages for drivers and investigating its effectiveness on mental health. Its negative effects such as anxiety and aggression have been also studied. Method: The present study was a quasi-experimental design with a single pretest - posttest group. The sample included 350 bus drivers in Tehran whom were randomly divided into 10 groups and received training. All the participants, in both the two stages of pre-test and post-test completed the Redford's Williams Hostility Inventory, Trait-State Anxiety Inventory of Adulthood and Mental Health Inventory. The educational package of the psycho-social intervention for drivers was carried out in 9, 80 minute sessions at the Khaje- Nasir University. For data analysis, the dependent t-test and repeated measures were used. Results: Results of the hostility scale showed that means of pre-test and post-test have no significant difference with each other. In addition, the findings of the t-test on state anxiety showed that the mean of pre-test and post-test do not have any significant difference either. Results of the mental health scale(with two subscales) showed that the means of the pre-test and post-test did not have any significant differences. Also the effects on psychological distress component was higher than psychological well-being. Conclusion: Participating in the workshop, has led to decreasing the mean level of hostility, anxiety and psychological distress, although the difference was not considerable. The training package of psycho-social skills also has led to increasing the mean of psychological well-being and reducing psychological distress. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محسن شکوهی یکتا | mohsen shokoohi yekta tehran university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
سعید اکبری زردخانه | saeed akbari zardkhaneh allameh tabatabaei university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)
فاطمه پوران | fatemeh pooran shahid behesti university
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journals.bmsu.ac.ir/jbs/index.php/jbs/article/view/551 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2489/article-2489-388433.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
Original/Research Articles |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|