این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
پژوهشنامه تاریخ اسلام
، جلد ۱، شماره ۱۱، صفحات ۷-۲۷
عنوان فارسی
تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه
چکیده فارسی مقاله
تأثیر علمی مدارس در عصر صفویه[1] موسیالرضا بخشیاستاد* نزهت احمدی** چکیده پس از رسمی شدن تشیّع در ایران عصر صفویه، «مدرسه» به مهمترین مرکز نهاد آموزش در خدمت این مذهب رسمی بدل گردید، اما پرسش این است که چنین نهاد آموزشی در علوم دینی وغیردینی آن روزگار چه تأثیری گذارد؟ بر پایه بررسیهای صورت گرفته در اینباره، تکاپوهای علمی مدارس از عوامل تأثیرگذار در گسترش علوم دینی و مرکزیت یافتن فقه شیعه در ایران از میانههای عصر صفوی بوده است. مدارس معطوف به دیدگاه واقف و مدیران آنها، در رواج اندیشههای علمی بهویژه اندیشه اخباری، در رویدادهای علمی نیمه دوم عصر صفوی بسیار مؤثر بودند. همچنین تأکید بسیار مدارس بر علوم دینی، سبب افول برخی ازعلوم غیر دینی شد. [1]. تاریخ دریافت 5/11/91 تاریخ پذیرش 25/9/92. * استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران )نویسنده مسئول). Rezabakhshi1385@ymail.com ** دانشیار دانشگاه الزهراء، گروه تاریخ، تهران، ایران. Nozhat.ahmadi@gmail.com
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Academic Impacts of Schools during Safavid Era
چکیده انگلیسی مقاله
The Academic Impacts of Schools during Safavid Era Mosa Alreza Bakhshi Ostad[1] Nozhat Ahmadi[2] Abstract After legitimization of Shiite religion in Iran, during Safavid era, schools (Madreseh) turned into the most significant educational institution, used at the service of this official religion. But what was the impact of this educational institution on religious and non-religious sciences of that time? What has been proposed based on conducted studies is that the academic dynamicity of schools was influential in expanding religious sciences and centralizing Shiite jurisprudence in Iran. Subscribing into viewpoints held by their founders and administrators, schools were influential in expanding academic thoughts, particularly Akhbari thoughts, during the second half of Safavid era. Furthermore, the emphasis of schools on religious sciences made other non-religious sciences fall from grace. [1]. Assistant Professor of Farhangiyan University, Tehran, Iran. ezabakhshi1385@ymail.com [2]. Associate Professor of Alzahra University, History Department, Tehran, Iran. Nozhat.ahmadi@gmail.com
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
موسی الرضا بخشی استاد | bakhshi ostad
نزهت احمدی |
نشانی اینترنتی
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-61&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1472/article-1472-388243.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات