|
پژوهشنامه تاریخ اسلام، جلد ۱، شماره ۱۴، صفحات ۵-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
راهبرد عبادتین و تقویت قدرت مذهبی فاطمیان مصر |
|
چکیده فارسی مقاله |
راهبرد عبادتین و تقویت قدرت مذهبی فاطمیان مصر[1] فاطمه جان احمدی[2] حیات مرادی[3] چکیده طرح موضوع عبادتین (ظاهری و باطنی) در اوضاعی که بحران مذهبی دامنگیر خلافت فاطمیان شده بود، راهی برای برونرفت از معضلات فکری و فرهنگی خلیفه فاطمی الحاکم بامر الله (411-386 ق) بود. ظهور غُلات اسماعیلی و پیدایی شِقاق میان داعیان دربار و خیزش بحران فکری در جامعه اسماعیلی، جز با استوار کردن مبانی فکری و اعلام دیدگاه امام و داعیان فاطمی، چارهپذیر نبود. حمیدالدین کرمانی نظریهپرداز دربار فاطمی با طرح موضوع عبادتین افزون بر ایجاد انتظام فکری در جامعه اسماعیلی، آرامش و اقتدار و مشروعیت مذهبی امام، خلیفه را احیا کرد. این نوشتار به روش توصیفی ـ تحلیلی در پی دستیابی به معنای طرحواره عبادتین است و به چگونگی کاربست این نظریه به حل بحران و قدرتافزایی امام فاطمی پاسخ میگوید. دستآورد پژوهش، همسویی عبادت ظاهری و باطنی و لازم و ملزوم بودن آنها با یکدیگر است. تفکر مذهبی اسماعیلیه نخستین، با موضوع ترک عبادات ظاهری سازگار نیست و هرگز خروج امام فاطمی را از جایگاه امامت و رسیدن او را به مقام خدایی، نمیپذیرد. [1]. تاریخ دریافت 24/12/92، تاریخ پذیرش 8/5/93. [2]. دانشیار دانشگاه الزهرا، گروه تاریخ، تهران، ایران. janahmad2004@yahoo.com [3]. دانشجوی دکتری دانشگاه الزهرا، گروه تاریخ، تهران، ایران. hayat1977@yahoo.com |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
فاطمیان، عبادت ظاهری، عبادت باطنی، قدرت مذهبی، مصر. |
|
عنوان انگلیسی |
Ebadatain (Inward-Outward Worships) Strategy and Strengthening the Religious Power of Egyptian Fatimids |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Ebadatain (Inward-Outward Worships) Strategy and Strengthening the Religious Power of Egyptian Fatimids Fatemeh Janahmadi[1] Hayat Moradi[2] Abstract In a religious crisis trapping the Fatimid caliphate, the project of worships (inward and outward forms of worship) was a strategy for dissolving the intellectual and cultural problems of the Fatimid caliph, Al-Hakim bi-Amr Allah (411-386 BC). The emergence of Ismaili extremists, the creation of chasm between court missionaries, and the rise of intellectual crisis in the Ismaili community were insoluble except through strengthening the intellectual foundations of the Fatimid Imams and missionaries. Hamid al din-Kirmani, the theoretician of Fatimid court, through proposing the idea of inward and outward worships succeeded in solidifying the Ismaili community intellectually and reviving the peace, religious authority, and legitimacy of Imam-caliph. This article, through adopting a descriptive-analytic method, aims at understanding the conceptual meaning of the term “worships” and exploring the process of application of this theory for solving the crisis and increasing the power of the Fatimid Imam. The findings of the study indicate the alignment of inward and outward worships and their interdependence. The initial religious ideology of Ismaili is not compatible with leaving out outward observance, and it never approves of seceding of the Fatimid Imam from imamate state and claiming godhood. [1]. Associate Professor of Alzahra University, History Department, Tehran, Iran. janahmad2004@yahoo.com. [2]. PhD Student of Islam, Alzahra University, Tehran, Iran.Hayat1977@yahoo.com |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه جان احمدی |
حیات مرادی |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.isihistory.ir/browse.php?a_code=A-10-1-79&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1472/article-1472-388225.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|