سلامت کار ایران، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۲۴-۳۴

عنوان فارسی بررسی تاثیر محتوا و سطح دشواری تکلیف شنیداری کلامی بر عملکرد حافظه کوتاه مدت در رانندگی با شبیه‌ساز
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در سال­های اخیر، ایمنی ترافیکی تحت تاثیر استفاده از تلفن همراه در هنگام رانندگی و تصادفات ناشی از آن قرار گرفته است. تاثیر انجام تکالیف شنیداری بر عملکردهای رانندگی مانند زمان واکنش ترمز، زمان شناسایی خطر و میزان انحراف از مسیر مستقیم رانندگی توسط پژوهشگران زیادی مورد مطالعه قرار گرفته است. با این حال، سنجش عملکرد راننده در انجام تکلیف شنیداری چندان مورد توجه نبوده است. بررسی میزان عملکرد مکالمه در طول رانندگی می­تواند به تعیین میزان تاثیر تکلیف رانندگی بر تکلیف مکالمه و بالعکس و نیز چگونگی اولویت­­دهی به هر دو تکلیف کمک نماید. روش بررسی: در این مطالعه­ی تجربی میزان یادآوری مجموعه­ای از واژگان با بار معنایی مثبت و منفی در هنگام رانندگی با شبیه­ساز رانندگی در 52 نفر از رانندگان 23 تا 35 سال مورد مطالعه قرار گرفت. یافته­ها: نتایج نشان داد که عملکرد حافظه کوتاه مدت تحت تاثیر میزان دشواری تکلیف شنیداری ارایه شده و نوع مسیر رانندگی قرار دارد. آزمون ویلکاکسون برای داده­های زوجی ناپارامتری نشان داد که میانگین رتبه یادآوری واژگان در مسیرهای دو طرفه بیشتر از مسیرهای یک طرفه بوده و این اختلاف از نظر آماری معنی­دار است. همچنین نتایج این آزمون برای بررسی تاثیر بار عاطفی واژه­ها بر میزان یادآوری آنها نشان داد که تفاوت معنی­داری در میزان یادآوری واژگان مثبت و منفی در مسیرهای رانندگی وجود ندارد. همبستگی منفی و معنی­داری میان سن و تجربه رانندگی آزمودنی­ها با میزان یادآوری واژگان به دست آمد. نتیجه­گیری: این یافته­ها نشان می­دهند که عملکرد حافظه کوتاه مدت رانندگان در هنگام رانندگی بیش از این که تحت تاثیر معانی محتوای شنیده شده باشد، از یک سو به گنجایش محدود حافظه کوتاه مدت وابسته بود و از سوی دیگر تحت تاثیر ویژگی­های رانندگی مانند سرعت و نوع مسیر رانندگی قرار دارد. مطالعات بیشتر در زمینه تاثیر بار معنایی تکلیف شنیداری بر عملکرد حافظه کوتاه مدت در هنگام رانندگی پیشنهاد شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Impact of meaning and difficulty level of an audio-verbal task in Short-Term Memory (STM) performance while driving by simulator
چکیده انگلیسی مقاله Background and aims:Traffic safety has been influenced by mobile phone induced distractionwhile driving and related car crashes. The effects of audio-verbal tasks on driving performances likebreak reaction time, hazard detection time and deviation from lane have been studied by manyresearchers. But driver’s audio-verbal performance in has not received more attention. The effect ofdriving task on conversation task and vice versa can be determined by evaluating conversationperformance and can explain how drivers prioritize two tasks.Methods: In this experimental study remembering of negative and positive words by 52 young (23t0 35 years old) male participants while driving a simulator was examined.Results:Results revealed that Short-Term Memory (STM) performance is influenced by difficultylevel of audio task and road type. The Wilcoxon test for nonparametric paired data showed thatmean rank for remembered words in two-way roads is greater than one way roads and thisdifference is statistically significant. Also this test has performed for considering the effect ofword’s semantic content on STM performance and showed that there is no statistically significantdifference between remembered positive words and negative ones. Negative and significantcorrelation found between age and driving experience with remembering wordsConclusion:These findings shows that driver’s STM performance while driving is related to limitedcapacity of short-term memory in one hand and is influenced by driving circumstances like speedand road type on the other hand. More studies have suggested determining the effect of semanticcontent of auditory task on STM performance while driving.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منور یزدی | monavar yazdi
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

حسن اصیلیان مهابادی | hassan asilian mahabadi
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

مصطفی پویاکیان | mostafa pouyakian
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

ابراهیم حاجی زاده | ebrahim hajizadeh
دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://ioh.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-544-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده استرس شغلی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات