|
امداد و نجات، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت برای ارزشیابی کیفیت گروههای آموزشی در مؤسسه آموزش عالی علمی-کاربردی هلال ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اگرچه ارزشیابی کیفیت مؤسسات آموزش عالی ضروری است، اما اهمیت آن در مؤسسات آموزش عالی علمیـکاربردی بویژه در مؤسسه هلال ایران، به عنوان یکی از مؤسسات مطرح و برگزیده، بیشتر احساس میشود. هدف کلی این پژوهش تدوین مجموعه عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت به عنوان پیشبایستهای ارزشیابی کیفیت گروههای آموزشی در مؤسسه هلال ایران میباشد. روشها: این پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و با توجه به ماهیت و نحوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، پژوهش کیفی است. جامعه آماری این پژوهش را تمامی خبرگان درون و برون سازمانی مؤسسه آموزش عالی علمیـکاربردی هلال ایران تشکیل دادهاست. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی در مجموع تعداد 20 نفر مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. در نهایت از روش دلفی برای تعیین عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت استفاده شدهاست. یافتهها: پس از بررسی مصاحبههای انجام شده و همچنین استفاده از تجارب موجود و تأیید نهایی مدیران گروه و اعضای هیأت علمی مؤسسه هلال ایران، تعداد 8 عامل، 39 ملاک، 221 نشانگر و معیار قضاوت در بخش درونداد تدوین شد. همچنین 1 عامل، 3 ملاک، 19 نشانگر و معیار قضاوت در بخش فرایند و 3 عامل، 10 ملاک، 40 نشانگر و معیار قضاوت در بخش برونداد تدوین شدهاست. نتیجهگیری: نتایج نشان دادهاست، عوامل، ملاکها، نشانگرها و معیارهای قضاوت تدوین شده میتواند به عنوان یک پیشبایست اساسی برای ارزشیابی کیفیت گروههای آموزشی مؤسسه هلال ایران بکار برده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارزشیابی کیفیت، ملاک، نشانگر، معیار قضاوت |
|
عنوان انگلیسی |
Compiling factors, criteria, indicators and judgment criteria for quality evaluation of departments of Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Quality evaluation is essential in higher education but it is more important in Applied-Science & Technology institutes especially for Iran Helal institute. The current study aims to compile factors, criteria, indicators and judgment criteria as requirements of quality evaluation for educational groups in Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology. Methods: In current qualitative study, a sample including 20 participants was selected and interviewed by using purposeful and snow-ball sampling. Delphi method was applied in order to determine factors, criteria, indicators and judgment criteria. Findings: After content analysis of interviews with regard to the existing experience and final approval of academic members of Iran Helal Institute, the results were as follows: in input section; 8 factors, 39 criteria and 221 indicators/ judgment criteria were compiled. In process section, 1 factor, 3 criteria and 19 indicators/ judgment criteria and in output section, 3 factors, 10 criteria and 40 indicators/ judgment criteria were compiled. Conclusion: According to the results, compiled factors, criteria, indicators and judgment criteria can be used as basic requirements of quality evaluation for all departments at Iran Helal Institute of Applied-Science & Technology. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
quality evaluation, criteria, indicators, judgment criteria |
|
نویسندگان مقاله |
مریم همتی | maryam hemmati
حسن رضا زین آبادی | hassanreza zeinabadi
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jorar.ir/browse.php?a_code=A-10-1-123&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/156/article-156-386737.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
1 |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|