مدیریت فناوری اطلاعات، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۲۲

عنوان فارسی مطالعۀ تطبیقی کسب‎وکارهای الکترونیکی در ایران در مقایسه با کسب‎وکارهای برتر در مقیاس جهانی
چکیده فارسی مقاله امروزه بخشی از درآمد ملی کشورهای پیشرفته را درآمدهای ناشی از کسب‎وکارهای الکترونیکی تشکیل می‎دهد؛ از این رو شناسایی این کسب‎وکارها و شناسایی اولویت‎های سیاستگذاری برای رشد کسب­و­کارهایی که سودمندی بیشتری به همراه دارند، از ضروریت‎های سیاستگذاری در این حیطه است. بدیهی است که شناخت وضع موجود کسب‎وکارهای الکترونیکی داخلی می­تواند گام مهمی در سیاستگذاری اثربخش­تر باشد. در این تحقیق به‎دنبال شناخت هرچه بهتر وضعیت مدل‎ها‎ی کسب‎وکار وب‎سایت‎های داخلی نسبت به مدل‎ها‎ی کسب‎وکار وب‎سایت‎های بین‎المللی هستیم. به این منظور، ضمن بررسی 100 وب‎سایت داخلی و خارجی برتر بر اساس رتبه‎بندی الکسا، مدل کسب‎وکار آنها تعیین شد؛ سپس فراوانی و میانگین رتبۀ کسب‎وکارهای الکترونیکی وب‎سایت‎های برتر در هر دسته تعیین شد و نتایج دو دسته با یکدیگر مقایسه شدند. نتایج نشان می‎دهد در فضای کسب‎وکارهای الکترونیکی ایرانی به کسب‎وکارهایی که در مقیاس بین‎المللی مقبولیت و مطلوبیت بیشتری دارند، کمتر توجه می‎شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study of the Evolution of Iranian e-Business Models with the Most Successful Global Business Models
چکیده انگلیسی مقاله Nowadays portions of the national income in developed countries are due to income of the electronic businesses and electronic commerce. Realizing these businesses and their strategical governance priorities regarding the development of those business with most profitability are among the most important necessities in this field. Accordingly, indicating the status quo of electronic business in our country can be of great value in having an effective policy-making. In this research we aim to compare the status of Iranian electronic commerce with the most successful ones in the globe. To do so, first we have considered the top hundred website according to Alexa ranking, nationally and globally, and we have extracted their main business models as well. Afterward, the frequency of these business models in addition to the average ranking of their websites have been extracted and compared accordingly. Results of this study show that those electronic business models which are highly valued globally are less attractive for Iran’s electronic commerce.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله e-Business models, e-Commerce, Ranking, TOPSIS

نویسندگان مقاله عماد فرازمند |
استادیار گروه کامپیوتر و فناوری اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ماهشهر، ماهشهر، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ماهشهر (Islamic azad university of mahshahr)

رضا علی بخشی |
دانشجوی کارشناسی ارشد mba، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://jitm.ut.ac.ir/article_58687_de8033c3f01925de824589a08cb3ec0b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1085/article-1085-386280.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات