این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 12 آذر 1404
سلامت و مراقبت
، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۹-۴۹
عنوان فارسی
مقایسه رفتارهای پرخطر در مبتلایان و غیرمبتلایان به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی
چکیده فارسی مقاله
چکیده زمینه و هدف: امروزه نظریهپردازان زیادی در بحث سببشناسی اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی، بر نارسایی در بازداری رفتاری بهعنوان علت پدیدایی نشانههای این اختلال باور دارند؛ بنابراین انتظار میرود فراوانی رفتارهای پرخطر در مبتلایان به این اختلال چشمگیر باشد. لذا، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رفتارهای پرخطر در دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بود. روش کار: این پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسهای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-94 در دانشگاه فردوسی مشهد بود که از بین آنان، دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیش فعالی با روش نمونهگیری در دسترس، بهعنوان نمونه انتخاب شد. تعداد نفرات برای هر گروه 23 نفر بود که با استفاده از نرمافزار Gpower این تعداد نمونه برای هر گروه تعیین شد. برای جمعآوری دادهها از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای محور یک (SCID-1)، مقیاس درجهبندی ADHD بزرگسالان بارکلی و مقیاس خطرپذیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری در 18SPSS- انجام شد. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان داد دانشجویان مبتلابه اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی بهطور معناداری دارای رفتارهای پرخطر بیشتری در رانندگی خطرناک (p< 0.05)، گرایش به خشونت (p< 0.01) و گرایش به خطرپذیری جنسی (p< 0.05) در مقایسه با دانشجویان غیرمبتلا بودند. اما در سایر رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت بروز رفتارهای پرخطر به میزان بیشتری در بین دانشجویان مبتلا به اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی نسبت به دانشجویان غیرمبتلا بیشتر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال کمتوجهی/ بیشفعالی، رفتارهای پرخطر، دانشجویان
عنوان انگلیسی
The Comparison of High-Risk Behaviors in Sufferers and Non- Sufferers of Attention-Deficit / Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله
Background &objectives: Today many theorists in etiology of attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) believe that a deficit in behavioral inhibition is a cause of appearing the symptoms of this disorder. Thus the frequency of high-risk behaviors in people with this disorder is expected to be remarkable. Therefore, the aim of this study was to compare the high-risk behaviors in students who are sufferers and the non- sufferers of ADHD. Methods: The study was descriptive and causal-comparative. The population included all students studying in the academic year 2015-16 at Ferdowsi University of Mashhad. Among them two groups, with and without ADHD were selected through the convenience sampling method. There were 23 people in each group and this sample size was determined by Gpower application. Structural clinical interview for DSM-IV-TR (SCID-I), Barkley Adult ADHD Rating Scale-IV and risk-taking scale were used for data collection. Data analysis was performed using multivariate analysis of variance in SPSS-18. Results: The findings showed that students with ADHD had more high-risk behaviors in dangerous driving, tendency to violence (p=0.01) and a tendency to sexual risk-taking (p=0.05) compared with those without this disorder. But there was not a significant difference among them in other high-risk behaviors. Conclusions: According to the results, it can be concluded that high-risk behaviors are more common in students with ADHD compared with those without this disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه میردورقی | fatemeh mirdoraghi
department of psychology, faculty of education and psychology
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
علی مشهدی | ali mashhadi
department of psychology, faculty of education and psychology
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
جواد صالحی فدردی | javad salehi fadardi
department of psychology, faculty of education and psychology
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
سیدکاظم رسول زاده طباطبایی | seyed kazem rasoulzadeh tabatabaei
department of psychology, faculty of education and psychology
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
نشانی اینترنتی
http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-232&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1800/article-1800-383985.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
توصیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات