|
اخلاق و تاریخ پزشکی، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۸۲-۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
حمایت اجتماعی درک شده در بعد پشتیبانی عاطفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مهمترین شرایط برای عملکرد مؤثر سازمانها، فراهم بودن عامل انسانی است. در این میان، حمایت اجتماعی یک عامل روانشناختی مهم در محیط کار میباشد که بر عملکرد نیروی انسانی تاثیرگذار است. لذا این مطالعه با هدف تعیین حمایت اجتماعی درک شده در بعد پشتیبانی عاطفی در میان کارکنان بیمارستان انجام شد. در این مطالعهی مقطعی، 120 نفر از کارکنان یک بیمارستان منتخب در شهر اصفهان به روش نمونهگیری در دسترس جهت بررسی انتخاب شدند. گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامههای مشخصات فردی و حمایت اجتماعی که محقق ساخته بود، انجام شد. روایی ابزار با استفاده از روایی محتوا و پایایی آن با روش بازآزمایی اخذ شدند و در نهایت دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون مجذورکای) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد، حمایت اجتماعی درک شده در بعد پشتیبانی عاطفی از سوی همکاران با میانگین نمرهی 9/0 ± 34/3 بیشتر از حمایت اجتماعی درک شده در همین بعد از سوی مدیران با میانگین نمره 88/0± 58/2 بوده است. همچنین، بین حمایت اجتماعی در بعد پشتیبانی عاطفی با مشخصات فردی مثل سن و سابقهی کار مطابق آزمون Chi-square دو رابطهی معنیدار آماری وجود داشت (P< 0/05). با توجه به آنکه حمایت اجتماعی از کارکنان بیمارستان برای عملکرد مؤثر سازمانی الزامی است، مدیران بیمارستانها میتوانند از طریق تحکیم روابط خود با کارکنان بر افزایش کارایی آنها مؤثر باشند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
حمایت اجتماعی،پشتیبانی عاطفی،بیمارستان |
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of perceived social support among selected hospital personnel in Isfahan |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
One of the most important factors for effective function in an organization is human factor. Social support is known as a psychocognitional factor in workplace that affects human productivity. The purpose of this study was to determine the rate of perceived social support at domain of emotional support among hospital staff.In this cross-sectional study, 120 hospital staff who worked at a selected hospital of Isfahan were included based on convenience sampling. Data was collected using social support and demographic data questionnaires. These questionnaires were developed by researcher. The validity of questionnaires was evaluated by content analysis and reliability of questionnaires was evaluated by test re-test and data were analyzed by descriptive and analytical statistics.Our results show that perceived social support at the domain of emotional support from coworkers (mean ± SD=3.34±0.9) was significantly more than perceived social support at domain of emotional support from managers (mean± SD =2.58±0.88). Also, a significant association was found between perceived social support at the domain of emotional support and age and work experience (P< 0.005).In conclusion social support from personnel at the domain of emotional support is necessary for increasing human productivity and hospital managers can affect staff efficiency by developing their relationship with hospital personnel. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
perceived social support,emotional support,hospital managers |
|
نویسندگان مقاله |
احترام ابراهیمی | ehteram ibrahimi behavioral sciences research center, kermanshah university of medical sciences, kermanshah, iran مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)
مرجان مردانی حموله | marjan mardani hamoleh tehran university of medical sciences, tehran, iran تهران، میدان توحید، خیابان نصرت شرقی، دانشکده ی پرستاری سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
هایده حیدری | haydeh heidari isfahan university of medical sciences, isfahan, iran دانشگاه علوم پزشکی اصفهان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)
محمد محبوبی | mohammd mahboobi
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-61-62&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|