مشاوره شغلی و سازمانی، جلد ۲۰۱۵، شماره ۱۸، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش جوّ اخلاقی محیط کار بر کیفیت زندگی کاری معلمان مدارس
چکیده فارسی مقاله عواملی زیادی در کیفیت زندگی کاری معلمان نقش دارند. پژوهش‌هایی که تاکنون انجام گرفته‌اند به نقش عواملی چون شرایط فیزیکی، درآمد، امکانات رفاهی، رضایت و ایمنی شغلی اشاره کرده‌اند. اما پژوهش حاضر با هدف مطالعه رابطه بین جوّاخلاقی محل کار و کیفیت زندگی کاری معلمان راهنمایی شهر یزد انجام شد. طرح پژوهش، همبستگی بود. بدین منظور 152 معلم به‌روش نمونه‌گیری تصادفی از بین معلمان راهنمایی دخترانه شهر یزد انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه کیفیت زندگی کاری لیندن و پرسشنامه جوّاخلاقی محل کار بود. به‌منظور تحلیل آماری داده‌ها از تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس چندعاملی استفاده شد. یافته‌های تحقیق نشان داد بین کیفیت زندگی کاری معلمان و جوّاخلاقی محل کار رابطه معنی‌داری وجود دارد. به-عبارتی محیط‌های آموزشی که از کارآیی و کیفیت آموزشی بالاتری برخوردارند و سرپرستان و همکاران، رفتار مراقبت‌کننده و حمایت‌کننده داشته و قوانین مشخص و عادلانه حاکم باشد، معلمان ابهام شغلی کم‌تر هم‌چنین توانایی تشخیص شرایط، کنترل شغلی بهتری در نقش خود نشان می‌دهند، در چنین حالتی امنیت شغلی افراد بیشتر بوده و از حمایت بیشتر سرپرست و همکاران برخوردارند. ضمناً در محیط‌های آموزشی که از معلم کارایی و شایستگی بیشتری انتظار می‌رود، فشارهای جسمی افزایش‌‌یافته و معلمان با کمبود زمان برای انجام وظایف شغلی خود روبرو هستند، ابعاد جوّاخلاقی پیش‌بینی‌کننده‌های مستقلی برای کیفیت زندگی کاری است. با افزایش سنوات خدمت، از مهارت‌های شغلی و رضایت شغلی کاسته می‌شود و معلمان با ابهام نقش روبرو شده و احتمال ابتلا به بیماری‌های جسمی و آسیب روانی افزایش می‌یابد. بنابراین پیشنهاد می‌شود در محیط‌های آموزشی، با همکاری معلمان قوانین مشخص و عادلانه تنظیم شود و روابط کادر دفتری با معلمان دوستانه، حمایت‌کننده و همدلانه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جوّاخلاقی، حمایت اجتماعی، کیفیت زندگی کاری، معلمان راهنمایی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Many factors contribute to the quality of working life of teachers. Studies have pointed out on the role of factors such as physical condition, earnings, welfare, job safety and satisfaction. But, the aim present study was to study the relationship between ethical climate in work environment and quality of work life of middle school teachers in Yazd. The research design was correlational. For this purpose 152 teachers selected randomly from Yazd girl's middle school teachers. Instruments used in this study were quality of work life questionnaire of Linden, and ethical climate questionnaire in work environment. Data was analyze by multiple regression and multi-factorial analysis of variance. The findings indicated there was a significant relationship between quality of work life of teachers and ethical climate in work environment .In the other word in education environment that there are high efficiency, education quality, people receive support, care behavior from supervisors and co-workers, and clear and fair rules is governing, in this case teachers show in own role less job ambiguous as well as better ability to recognize situations, better job control and better mining full so people have more job security and more receive support from supervisors and co-workers.Furthermore in education environment that be expected of teachers efficiency and competence of, increase physical pressures and teachers are faced with a lack of time to do their job. Ethical climate dimensions independently predict quality of work life. With increasing work experience, decreases job skills and job satisfaction and teachers are faced with the uncertainty of role and increases disease risk of physical and psychological .It is recommended in educational environment, set clear and fair rules and relationships whit co- working teachers and office staff be friendly, supportive and empathic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ساناز دهقان مروستی | sanaz dehghan marvasti
داﻧﺸﮕﺎه ﺧﻮارزﻣﻲ

رویا رسولی | roya rasouli
دانشگاه الزهرا س
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Careercounseling/article/view/3346
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1101/article-1101-381210.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات